215 resultaten

02 maart 2021

Fokko Mulder at BBC.com Future Planet about Battolyser

At the turn of the 20th Century, Thomas Edison invented a battery with the unusual quirk of producing hydrogen. Now, 120 years later, the battery is coming into its own.

22 februari 2021

Donderdag 4 maart Climate Action Verkiezingsdebat 2021

Klimaatdebat met studenten en vertegenwoordigers van de politieke jongerenpartijen. Op 4 maart organiseert Studium Generale TU Delft, in samenwerking met GreenTU en de Studentenraad, het Climate Action Verkiezingsdebat 2021, met vertegenwoordigers van de politieke jongerenpartijen. Tijdens deze bijeenkomst (16.00 – 18.00 uur, livestream via YouTube) geven we de generatie die de nabije toekomst moet gaan vormgeven een podium om te debatteren over hún oplossing voor de klimaatproblematiek.

03 februari 2021

CO₂ uit de atmosfeer opvangen met duurzame energie

Er wordt hard gewerkt aan methodes om CO₂ af te vangen uit de atmosfeer, om op die manier klimaatverandering tegen te gaan. Naast bestaande methodes met giftige oplosmiddelen, zijn er nu elektrochemische technieken in opkomst die kunnen werken met duurzame elektriciteit. De Delftse onderzoeksgroep van David Vermaas analyseerde samen met Wetsus en Caltech deze verschillende duurzame methodes om CO₂ af te vangen en vergeleek ze voor het eerst met elkaar. Daarnaast beschreven de onderzoekers ook welke methodes de meeste potentie hebben om grootschalige CO₂-afvang mogelijk te maken. Hun paper verscheen onlangs in het wetenschappelijke tijdschrift Energy & Environmental Science.

01 februari 2021

Aerosoldeeltjes koelen het klimaat minder af dan gedacht

De invloed van aerosolen in de atmosfeer op wolken en het klimaat is mogelijk anders dan eerder werd gedacht, concludeert wolkenonderzoeker Franziska Glassmeier.

11 januari 2021

Consortium ontwikkelt stresstest voor investeringsplannen energietransitie Rotterdamse haven: Gridmaster

Wat gebeurt er met aardgas, waterstof en elektriciteit in de toekomst? Een groot consortium simuleert het energiesysteem van de Rotterdamse haven.