216 resultaten

11 januari 2024

Hoe levende materialen van algen het best koolstof kunnen opnemen

Wetenschappers van de TU Delft hebben ontdekt hoe microalgencellen optimaal kunnen groeien in een fotosynthetisch gemanipuleerd levend materiaal. Deze microalgen nemen CO2 op uit de lucht en zetten licht om in energie en zuurstof dat ze nodig hebben om te overleven. Deze op algen gebaseerde levende materialen kennen verschillende toepassingen, van functionele objecten voor CO2-opvang tot zuurstofbronnen voor biologische weefsels. Het team, onder leiding van Marie-Eve Aubin-Tam en Kunal Masania, presenteert hun nieuwe inzichten in Advanced Materials.

09 januari 2024

Oude tijden herleven voor klimaatadaptatie

Extreme regenbuien worden steeds extremer en periodes van droogte komen steeds vaker voor. Om de Nederlandse delta leefbaar te houden zullen er aanpassingen nodig zijn, zoals extra waterbuffers. Nederland kent een geschiedenis van strijd tegen het water, maar maakt ook gretig gebruik van het water. Wat kunnen we leren van ons erfgoed? Erik Mostert, docent en onderzoeker Watermanagement bij de TU Delft, ontwikkelde verschillende strategieĂŤn voor de provincie Zuid-Holland om beter bestand te zijn tegen klimaatverandering. Inspiratie daarvoor was afkomstig van Nederlands erfgoed: trekvaarten.

09 januari 2024

Studenten ‘Quick Reaction’ Team binnenkort klaar voor veldmetingen bij extreme weersverschijnselen

Extreem weer komt steeds vaker voor. Waar meetcampagnes nu slechts incidenteel plaatsvinden, staat straks de ‘Delta Quick Reaction Student Squad’ van TU Delft altijd in de startblokken om het veld in te gaan bij extreme weersverschijnselen. Dit team gaat metingen doen aan rivieren en kusten onder stormachtige of juist extreem droge omstandigheden. De schat aan open-source data die de meetcampagnes opleveren, is van groot belang voor het onderzoek naar de impact van klimaatverandering en om de delta leefbaar te houden met passende maatregelen.

06 december 2023

Beslissend moment voor de mensheid nu kantelpunten in Earth systems en de samenleving versnellen

Het rapport stelt dat de huidige wereldwijde beleidsaanpak niet voldoende is voor de uitdagingen die versnellende kantelpunten met zich meebrengen.

30 november 2023

Onderzoekers pleiten voor gidsrol Nederland in wereldwijde methaanmonitoring

Op de COP28 in Dubai willen landen nieuwe afspraken maken om emissies terug te dringen. Daarvoor is het nodig om de bronnen te identificeren. Nederland heeft veel ervaring met satellieten die methaanuitstoot monitoren. Onderzoekers van SRON, KNMI, TNO en TU Delft zien met hun huidige ruimte-instrument TROPOMI enorme methaanpluimen boven vuilnisbelten en fossiele brandstofwinning.