220 resultaten

04 april 2022

Onmiddellijke versnelling mondiale klimaatactie nodig om doel 1,5 graden nog te kunnen halen

Het doel van het klimaatakkoord van Parijs – het streven om de opwarming van de aarde beperkt te houden tot 1,5 graden – raakt buiten zicht, tenzij landen gezamenlijk meer ambitie tonen en onmiddellijk in actie komen. Dat stellen de vijf Nederlandse klimaatexperts die aan het vandaag verschenen IPCC-rapport hebben bijgedragen. Een dergelijke versnelling en versterking van beleidsmaatregelen is nog mogelijk – maar vereist een verregaande transformatie van de systemen die ten grondslag liggen aan onze economie, zoals energie, industrie, transport en landbouw. De komende jaren zijn daarbij doorslaggevend. Dit zijn enkele van de belangrijkste conclusies van het IPCC-rapport dat vandaag is gepubliceerd.

15 maart 2022

Documentaire zonne-energie-expert Miro Zeman wint filmprijs

Een wetenschapper die een prestigieuze filmprijs in de wacht sleept: het gebeurt niet vaak. Toch overkwam het Miro Zeman (zonne-energie-expert van de TU Delft) vorige week. Een minidocumentaire over energietransitie, waarin Zeman uitweidt over zijn wetenschappelijke droom en hoe die te vervullen in het gloednieuwe ESP Lab, werd tijdens de Avond van de Opdrachtfilm onderscheiden met een Groene Reiger. De Gouden Reigers worden jaarlijks uitgereikt aan de beste in opdracht gemaakte films. De Groene Reiger is nog nét wat specialer, omdat de makers extra jong zijn.

15 maart 2022

Klimaatwetenschappers van start met nationaal initiatief klimaatonderzoek

TBM onderzoeker Andrea Ramirez Ramirez maakt deel uit van een breed gezelschap van Nederlandse klimaatonderzoekers die zich hebben verenigd op verzoek van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en NWO in een taskforce. Deze groep zal nog voor de zomer een rapport uitbrengen over de oprichting van een nieuw netwerkinstituut voor wetenschapsbreed klimaatonderzoek.

25 februari 2022

Delftse wetenschappers presenteren “groene” reeks kindercolleges

We wekken steeds meer elektriciteit op uit zonnepanelen en windmolens, maar wat als het niet waait én de zon niet schijnt? Kan jij dan nog gewoon je telefoon opladen? Het is een van de vele vragen die de komende tijd aan bod komt in een gloednieuwe collegereeks van de MuseumJeugdUniversiteit. Voor deze “groene” reeks – speciaal gemaakt voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar – reist deze meerjarige samenwerking tussen MuseumJeugdUniversteit en Science Centre Delft af naar de campus van de TU Delft, die dit jaar haar 180ste verjaardag viert.

21 februari 2022

TU Delft en HyET Solar intensiveren samenwerking lichtgewicht, flexibel en overal plaatsbaar dunne film zonnefolie

Zonnefolie heeft de toekomst. Het kan op ontelbare, unieke manieren worden toegepast. Zo kan zonnefolie in traditionele dakpannen geïntegreerd worden, maar kan het ook leiden tot een nieuw type grootschalig zonnepark dat van gunstige invloed is op de prijs van onze elektriciteit. De ondertekening van een nieuw vierjarig onderzoekscontract tussen TU Delft en HyET Solar versnelt de introductie van een volgende generatie zonnefolie, en brengt dit toekomstbeeld weer een behoorlijke stap dichterbij.