215 resultaten

20 september 2023

De Delftse Bomenatlas: meer dan slechts kaarten

Wist je dat veel steden ook bossen zijn? Je kunt het zelf zien als je Google Maps op satellietbeeld zet. Vanuit de lucht zie je dat de gemiddelde boombedekking in steden vaak meer dan 40% is, ruim boven de ondergrens van de classificatie 'bos'. Bepaalde delen van Delft bereiken zelfs 65%, wat meer is dan de meeste natuurlijke bossen in Europa. Maar wat voor soort bos is Delft? Of, beter gezegd, welke soorten vinden we in Delft?

20 september 2023

Marina Tabassum benoemd als hoogleraar Architectural Design for Climate Adaptation

Marina Tabassum woont en werkt in Bangladesh. Voor haar is ‘Architectural Design for Climate Adaptation’ niet zozeer een keuze als wel een noodzaak. Daarbij hanteert ze een eigen stijl, gebaseerd op kennis over de lokale klimaatomstandigheden, materialen, geschiedenis, cultuur en gemeenschap. Marina Tabassum is per 15 september 2023 benoemd als hoogleraar bij de faculteit Bouwkunde.

06 september 2023

Launch Climate Safety and Security Centre

Considering geopolitical tensions and power shifts, there is an increasing need for better understanding climate safety and security

05 september 2023

De rol van wolken in het klimaatsysteem ophelderen

Wolken zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de onzekerheid in klimaatprojecties. Met een Starting Grant van de European Research Council (ERC) wil Franziska Glassmeier de evolutie van wolken en hun invloed op het toekomstige klimaat beter begrijpen. Glassmeier is Assistant Professor atmosfeerwetenschappen aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen van de TU Delft: "Als we de onzekerheid veroorzaakt door wolken kunnen verminderen, zouden we een veel beter idee hebben van hoeveel de planeet opwarmt door antropogene emissies."

01 augustus 2023

Première documentaire “Dansen in de woestijn”

Op woensdag 23 augustus vindt om 14:00 uur de première van Dansen in de woestijn plaats. De première vindt plaats op de Markt in Delft. De entree is gratis. In deze prachtige documentaire volgt een team van filmmakers met o.a. Bram van Splunteren het studententeam dat werkt aan de Nuna 11. Een spannende klus, zeker als je beseft dat de Nuna 10 tijdens de vorige Solar Challenge in Australië in brand vloog. Gaat het deze studenten lukken om een helemaal nieuwe Nuna from scratch te ontwerpen en bouwen, die de race door de woestijn van Marokko kan uitrijden en zélfs winnen?