219 resultaten

17 juli 2023

TU Delft lanceert online cursus Sustainable Building with Timber

“De wijze van bouwen en materialiseren moet veranderen,” aldus Arjan van Timmeren, hoogleraar Environmental Technology & Design aan de TU Delft. Meer dan 35% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen is afkomstig uit de gebouwde omgeving, waarvan een derde specifiek gerelateerd is aan de productie van bouwmaterialen zoals beton, metaal en kunststoffen. Naast klimaatverandering zijn er nog andere uitdagingen waar de bouwsector mee te maken heeft, zoals schaarste van grondstoffen, gezondheidskwesties en de noodzaak om voldoende woningen te bouwen.

07 juli 2023

Extra-weerbare gewassen door integratie van plantenbiologie, simulatiemodellen en AI

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft bekend gemaakt dat zij 15 miljoen euro bijdraagt aan PlantXR, een onderzoeksprogramma van CropXR naar ‘slimme veredeling’ voor extra-weerbare gewassen (eXtra Resilient, XR). Het totaalbudget van CropXR komt hiermee op ruim € 90 miljoen voor de komende 10 jaar. Het NWO-besluit is het startsein voor het nieuwe Nederlandse instituut CropXR, dat plantenbiologie, simulatiemodellen en kunstmatige intelligentie gaat integreren in ‘slimme veredelingsmethoden’ om gewassen beter bestand te maken tegen klimaatverandering, en daarbij ook minder afhankelijk van gewasbeschermingsmiddelen. TU Delft werkt in dit initiatief samen met Universiteit Utrecht, Wageningen Universiteit en Research, de Universiteit van Amsterdam en tientallen bedrijven uit de Nederlandse plantenveredelingssector, biotechnologie en verwerkende industrie samen aan fundamenteel-wetenschappelijk onderzoek, datacollectie en datadeling, onderwijs en het bevorderen van brede toepassing van de uitkomsten.

04 juli 2023

Remco Hartkamp and David Vermaas receive Vidi grants

The Dutch Research Council (NWO) has awarded two e-Refinery researchers a Vidi grant of up to €800,000. This will allow the laureates to develop an innovative line of research and further expand their own research group over the next five years.

29 juni 2023

David Vermaas ontvangt Vidi-beurs

David Vermaas onderzoekt membranen die bestaan uit nano-dunne laagjes, die energie-efficiënt werken en zuivere brandstoffen kunnen leveren om zo de energie transitie te versnellen. David is een van de acht Delftse wetenschappers uit de wetenschapsdomeinen Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) en Technische en Toegepaste Wetenschappen (TTW) waaraan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Vidi-financiering van maximaal 800.000 euro heeft toegekent.

20 juni 2023

Klimaatverandering als spel - Comenius Grant voor Laura Cipriani

Met haar voorstel ‘Klimaatverandering als spel. (Mede)ontwerpen met kinderen aan het landschap van de toekomst’ heeft Laura Cipriani de prestigieuze Comenius Grant 2023 gewonnen. Met deze beurs kan zij haar visie op onderwijsinnovatie in de praktijk brengen.