Laatste Nieuws

15 januari 2018

Majorana’s in de lift

In 2012 stond de wereld van vele natuurkundigen op zijn kop. Voor het eerst werd het exotische Majorana quasideeltje geobserveerd, in het lab van Leo Kouwenhoven. Deze deeltjes blijken een veelbelovende kandidaat voor robuuste quantum bits in een toekomstige topologische quantum computer. Een grote uitdaging is het fabriceren van bruikbare quantum chips, waarin geen verstoringen optreden. Door nieuwe fabricagemethoden is het wetenschappers van QuTech in samenwerking met de TU Eindhoven gelukt om Majorana’s te observeren in sterk verbeterde omstandigheden. Dit sluit alternatieve verklaringen uit én is een stap dichter bij de toekomstige topologische quantumcomputer. De wetenschappers publiceren hun werk vandaag in Nature Nanotechnology.

15 januari 2018

Crowdfunding voor 4 inspirerende Delftse projecten

Universiteitsfonds Delft lanceert een crowdfunding platform om bijzondere projecten aan de TU Delft mogelijk te maken.

11 januari 2018

Studenten TU Delft presenteren acht innovatieve robots

Een robot die kaas maakt, een boot die autonoom een raceparcours met obstakels kan afleggen en een mechanische bartender. Deze en nog vijf andere robots zijn op donderdag 18 januari te zien tijdens de demodag van de minor Robotica van de TU Delft.

05 januari 2018

Korting op online opleidingen voor alumni

In het nieuwe jaar start de TU Delft met een mooi aanbod van online opleidingen. Speciaal voor alumni hebben we een cadeautje dat past in de tijd van goede voornemens: De eerste 100 alumni die zich inschrijven voor een van onderstaande opleidingen, ontvangen een korting van 175 euro (of 25%).

02 januari 2018

Onderzoekers TU Delft ontwikkelen hybride meta-biomateriaal dat levensduur heupimplantaten kan verlengen

Niet in de natuur te vinden, maar wel met een 3D printer en al bestaande biomaterialen te creëren: een hybride meta-biomateriaal dat bot ingroei bevordert. Onderzoekers van de TU Delft ontwikkelden een meta-implantaat dat conventioneel meta-biomateriaal met auxetisch meta-biomateriaal combineert. Belangrijk omdat deze laatste - in tegenstelling tot natuurlijke materialen- een negatieve Poisson’s ratio heeft. Dit betekent dat het materiaal zich zijdelings uitzet (het wordt dikker) wanneer het wordt uitgerekt. Met deze eigenschap kan het materiaal zorgen voor onder meer een betere verankering van heupimplantaten. Op 2 januari 2018 publiceren de Delftse wetenschappers hun vindingen in het wetenschappelijke tijdschrift Materials Horizons.

21 december 2017

Bart Root Innovative Teaching Talent 2017

Op de Education Day 2017 is Bart Root uitgeroepen tot Innovative Teaching Talent 2017. Bart geeft het vak Satellite Tracking and Communications bij de faculteit Luchtvaart- & Ruimtevaarttechniek. Daarnaast begeleidt hij verschillende MSc studenten bij hun afstuderen en geeft hij les in het online vak Satellite Orbit Determination.

20 december 2017

Giulia Calabretta beste docent TU Delft 2017

Giulia Calabretta is door studenten van de TU Delft verkozen tot Best Lecturer 2017. Ze is de coördinator van het vak Strategic Value of Design bij de faculteit Industrieel Ontwerpen.

20 december 2017

Dies 2018 in teken van rectoraatswissel en open science

Op vrijdag 12 januari 2018 wordt de 176e Dies Natalis van de TU Delft gevierd. Tijdens deze viering van de verjaardag van de universiteit zal de functie van Rector Magnificus worden overgedragen van Karel Luyben aan Tim van der Hagen, die nu de rol van collegevoorzitter vervult. Inhoudelijk staat de Dies in het teken van open science, met een symposium voorafgaand aan de viering, en de Diesrede, getiteld ‘Data and Science we can rely on’, uitgesproken door hoogleraar data science Geert-Jan Houben. Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen zal ook een bijdrage verzorgen.

18 december 2017

Bestuurders automatische voertuigen niet alert genoeg (uit Delta)

In de huidige generatie automatische auto’s moet de bestuurder blijven opletten en ingrijpen waar nodig. Uit onderzoek van Daniel Heikoop blijkt dat deze taak, als je niet zelf actief rijdt, erg vermoeiend is en de alertheid op het verkeer van deze bestuurders niet voldoet.

15 december 2017

Eerste leverkankerpatiënt behandeld met microbolletjes bestraald in nieuwe flexibele bestralingsfaciliteit TU Delft

De productie en distributie van kortlevende medische isotopen is een race tegen de klok. Om medische isotopen met de juiste activiteit bij de patiënt te krijgen, werken onderzoekers van de TU Delft nauw samen met Quirem Medical en Radboudumc*. Vandaag is de eerste leverkankerpatiënt in Italië behandeld met zogeheten radioactieve microsferen geladen in Delft. Deze innovatieve behandeling van leverkanker gebeurt met kleine bolletjes - zo groot als de dikte van een haar -, geladen met het radio-isotoop Holmium-166. Het activeren van de microsferen vindt plaats in een nieuwe flexibele bestralingsfaciliteit die onlangs is ontwikkeld door het Reactor Instituut Delft (RID) van de TU Delft.