In de afgelopen 120 jaar is de luchtvaart gegroeid van kleine vliegtuigen die enkele waaghalzen honderd meter door de lucht konden vervoeren tot een industrie met jaarlijks meer dan 4 miljard passagiers. Deze progressie heeft echter een keerzijde: de luchtvaart is nu verantwoordelijk voor meer dan 2% van de mondiale CO2 uitstoot. Sinds 1990 hebben ontwikkelingen in vlieg efficiƫntie de uitstoot drastisch verminderd, maar met de groei van internationale handel is deze vermindering bij lange na niet toereikend. Het is tijd voor een drastischere verandering: het veranderen van de brandstof.

Het doel van AeroDelft is om de potentie van vloeibaar waterstof te benadrukken en hiermee de luchtvaartindustrie te inspireren. Om dit te bereiken heeft een groep studenten afkomstig van de TU Delft, hogeschool Inholland, de Universiteit Utrecht en de Willem de Kooning Academie begin 2019 project Phoenix gelanceerd: het ontwerpen en bouwen van het eerste vliegtuig ter wereld dat aangedreven wordt door vloeibaar waterstof. Het 1:3 geschaalde model zal voor het eerst vliegen op 11 Juli 2020, waarna het bemande tweezits vliegtuig het luchtruim zal betreden in 2022. Vloeibaar waterstof kan een revolutie betekenen voor de luchtvaart aangezien het drie maal lichter is dan kerosine en daarnaast, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, minder explosief is. Dit maakt toekomstige vloeibaar waterstof-aangedreven vliegtuigen efficiƫnter, schoner en vooral veiliger! De enige uitstoot die de Phoenix produceert is waterdamp.

Met Project Phoenix wil AeroDelft bewijzen dat als een groep studenten een volledig duurzaam vliegtuig kan bouwen binnen twee jaar, de grote luchtvaartmaatschappijen dit ook moeten kunnen!

WASUB
Geen resultaten gevonden.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het cookies bevat. Wilt u deze content (en anderen) alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van cookies.