De TU Delft en ranglijsten

De TU Delft staat er goed voor in de internationale ranglijsten van universiteiten en daar zijn we trots op, zegt rector magnificus en voorzitter van het college van bestuur prof.dr.ir. Tim van der Hagen. “We willen onze sterke positie in dergelijke rankings behouden en waar mogelijk verbeteren.

Hoe belangrijk is je positie als universiteit op een internationale ranglijst? En wat wil zo’n notering zeggen? “Ranking posities zijn geen doel op zich. Rankings zouden een logisch gevolg moeten zijn van al onze inspanningen om met ons onderwijs en onderzoek optimaal te voldoen aan de behoeften van de samenleving”, zegt Van der Hagen.

Internationale studenten gebruiken ranglijsten om universiteiten onderling te vergelijken en zo hun beste keuze te kunnen maken. Ook wetenschappers werken graag aan een instituut dat hoog genoteerd staat in toonaangevende ranglijsten. Rankings helpen dus in het aantrekken van toptalent uit binnen- en buitenland. En werkgevers kijken steeds vaker naar de positie van de universiteiten om te zien waar hun sollicitanten vandaan komen.

Van der Hagen: “De TU Delft staat er goed voor in veel rankings en daar mogen we met onze 100.000 Delftse ingenieurs over de hele wereld enorm trots op zijn. Tegelijkertijd moeten we er ook met enige nuance naar kijken”.

Er zijn veel verschillende organisaties die ranglijsten samenstellen en regelmatig komen er nieuwe bij, al dan niet met een nieuwe focus. De positie van een universiteit kan per ranking flink verschillen. De organisaties achter de ranglijsten maken bovendien keuzes en doen aannames om tot hun beoordeling te komen. Ze gebruiken daarvoor subjectief gekozen kwantitatieve indicatoren die iets over de kwaliteit moeten zeggen.

Belangrijke ranglijsten

Bij de TU Delft zijn vooral drie internationale rankings belangrijk. Dat zijn de Quacquarelli Symonds (QS), Times Higher Education (THE) en Shanghai Ranking (ARWU). Deze rankings zijn internationaal het meest bekend. Ze hebben een trackrecord, zijn vrij constant in de methodologie en verschijnen  regelmatig. Bovendien verschillen ze alle drie in de manier waarop ze zijn samengesteld waardoor wij vanuit verschillende perspectieven kunnen kijken naar onze positie in de wereld.

Behalve een World University Ranking, kijken ze ook naar thema’s zoals reputatie of de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt van afgestudeerden (employability) en maken ze rankings op vakgebieden.

In deze drie rankings scoort de TU Delft vooral in de QS en THE goed met een wereldwijde positie in respectievelijk de top 50 en 70. Binnen Europa staat de TU Delft zelfs in de top 20 en in Nederland in de top drie. De plek in de Shanghai Ranking valt wat lager uit. “Dat is vooral omdat die een andere focus heeft”, legt Van der Hagen uit. “Indicatoren die afhankelijk zijn van een klein aantal individuen, bijvoorbeeld Nobelprijswinnaars, bepalen voor de helft je positie. Daar scoren wij niet zo hoog op, maar valt die Nobelprijs binnenkort een keer, dan stijgen we als een komeet”.

“Stijgen wij drie plaatsen in een ranglijst, dan hangen we de vlag niet uit”, benadrukt hij. “Dalen wij er twee, dan hangen we hem niet halfstok. Want al is onze huidige positie interessant, belangrijker is de trend over een langere periode. In alle drie de World Reputation rankings en twee Engineering & Technology rankings is in de afgelopen jaren een vrij stabiele opwaartse trend te zien, met af en toe een kleine schommeling.

Vakgebieden

Voor de TU Delft als technische universiteit zijn de Engineering & Technology rankings het meest relevant. De ranglijsten op specifieke vakgebieden zijn interessant voor individuele afdelingen of faculteiten. Hier bekleedt de TU Delft een aantal wereldwijde topposities: Architecture, Civil & Structural Engineering, Mechanical, Aeronautical & Manufacturing Engineering, Water resources, Transportational Sciences, Marine/Ocean Engineering, Aerospace Engineering en Chemical Engineering.

U hebt zelf invloed op de rankings; geef uw mening!

De belangrijkste indicator in de QS WUR ranking is reputatie, deze bepaalt de helft van de score. Om die te berekenen, houdt QS jaarlijks een enquête. Bent u academicus, of komt u regelmatig in aanraking met afgestudeerden, dan kunt u meedoen aan QS Global Academic Survey of de QS Employer Survey via www.iu.qs.com/survey-signup. Als u geselecteerd wordt door QS ontvangt u tussen januari en maart 2020 een uitnodiging om deel te nemen aan de enquête. U kunt dan aangeven welke universiteiten u vindt excelleren op het gebied van onderzoek en onderwijs in binnen- en buitenland.