Deze TU-opleiding mag nog groeien

Jaarlijks worden tientallen TU-studenten opgeleid tot docent in het voortgezet onderwijs. Ze volgen de master science education.

Middelbare scholen hebben grote moeite om leraren te vinden voor ‘tekortvakken’ als wiskunde, scheikunde en natuurkunde.

Met de master science education levert de TU Delft een bijdrage in het terugdringen van dit tekort. Het programma leidt studenten op tot docent informatica, natuurkunde, scheikunde, wiskunde en O&O (ontwerpen en onderzoeken).

Onderwijsbevoegdheid

Al gaat het volgens dr. Maartje van den Bogaard, opleidingsdirecteur science education & communication, niet over grote aantallen. “Wij leveren jaarlijks zo’n dertig masterstudenten, eerstegraads bevoegde docenten (bovenbouw havo/vwo, red.), af. Daarnaast bieden we een minor en educatieve module aan om zoveel mogelijk bevoegde docenten voor de klas te krijgen. Beide trajecten duren een half jaar en leiden op tot een beperkte tweedegraadsbevoegdheid voor de onderbouw havo/vwo/vmbo-t.”

Wij leveren jaarlijks zo’n dertig eerstegraads bevoegde docenten af

Toch kiezen deze studenten niet altijd voor een toekomst in het onderwijs. “Uit onderzoek van mijn collega’s Begüm Coskun en Alma Kuijpers blijkt bijvoorbeeld dat studenten vaak voor de minor kiezen uit nieuwsgierigheid naar het onderwijs en het leraarsberoep. Sommige studenten hopen hun presentatie- en communicatievaardigheden te verbeteren of denken dat het goed is voor hun cv.”

Dat de doorstroom naar het onderwijs stokt, komt Van den Bogaard door de slechte reputatie van het leraarsberoep. “Willen we meer docenten, dan moeten we zorgen dat dit positief blijft. Al kunnen wij dat maatschappelijke probleem niet alleen oplossen. Wat we wel kunnen en ook doen, is ervoor zorgen dat studenten plezier hebben in lesgeven. Daarvoor werken we bijvoorbeeld samen met scholen die een inwerktraject hebben voor beginnende docenten. Hier krijgen starters minder lesuren en meer begeleiding.”

Uitbreiding

Voor nu richt Van de Bogaard zich op de uitbreiding van het educatieve traject in Delft. “De master kent sinds februari 2019 een tweede startmoment en we hebben volledige steun van het college van bestuur. Wij zijn de enige TU-opleiding die mag groeien.”