JIP is meer dan een vak

Het is een onderwijsvorm die volgens vice-president education Rob Mudde een standaardonderdeel van de moderne ingenieursopleiding zou moeten worden. We hebben het over JIP, ofwel het Joint Interdisciplinary Project waar vorig jaar 4 groepen aan deelnamen, dit jaar 10, en volgend jaar 40. Elke groep bestaat uit vijf masterstudenten met verschillende achtergronden die aan de slag gaan met een vraag uit het bedrijfsleven. Afgelopen keer (presentatie 8 november 2019) ging het onder meer over corrosie van pijpen in de geothermie, een app tegen de verwoestende invloed van klimaatverandering op cacaoteelt, en over hoe je steden beter bestand kunt maken tegen zeespiegelstijging.

Ir. Aldert Kamp, directeur onderwijs bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en initiatiefnemer van het JIP, zei tijdens de presentatie: “Dit is meer dan een vak, meer dan een stage. Het bereidt studenten voor op een veranderde arbeidsmarkt waarbij ingenieurs steeds vaker in kleine multidisciplinaire teams komen te werken.”

Prof. Hans Hellendoorn, zijn collega bij 3mE, voegt daaraan toe: “De wereld was al veranderd. Het werd tijd dat de TU mee veranderde.”