De zaak - VanBoven

Met data en drones voorspellen hoe groot de oogst wordt van verse groenten als broccoli. Precies dat doet het bedrijf van Kaz Vermeer (27) en Bas Nootebos (29) en de Wageningse alumnus Eric Verhoeff (29).

“Inkooporganisaties weten pas echt hoeveel broccoli ze krijgen als de vrachtwagen wordt uitgeladen”, zegt Kaz Vermeer. “Oogstvoorspellingen gebeuren op het onderbuikgevoel van de teler. De oogst wijkt vrijwel altijd af van dat gevoel. Hierdoor weten inkooporganisaties pas heel laat of zij hun klanten kunnen bedienen. En of ze last-minute moeten bij- of verkopen, want voorraad opbouwen kan niet. Dat maakt zo’n broccoli een stuk duurder. Het is de grootste onzekerheid in de waardeketen van versproducten. VanBoven brengt daar verandering in.”

Met accurate oogstvoorspellingen zorgt VanBoven dat vraag en aanbod bij elkaar komen en bijvoorbeeld transport veel efficiënter – en dus goedkoper - gebeurt. In ruil voor deze informatie nemen klanten een jaarabonnement af. Vermeer: “In dezelfde tijd dat een teler naar tientallen planten kijkt, inspecteren wij er met een drone duizenden. De groei van een gewas is erg weersafhankelijk. Momenteel wordt een vaste groeiduur aangenomen. De realiteit wijkt echter altijd af. We verwerken dronebeelden samen met weergegevens – denk aan temperatuur en neerslag – in slimme algoritmen om te voorspellen wanneer geoogst kan worden. Dit updaten we terwijl de gewassen groeien. Zo voorspellen we de oogst enkele weken vooruit. Waardevolle tijd waarin de keten kan schakelen.”

We moeten ontwikkelen in de winter en testen in de zomer

Kaz Vermeer: “We voorspellen de oogst enkele weken vooruit.”

De alumni kwamen op het idee voor hun bedrijf via een studieproject van Bas Nootebos rondom agrarisch bodemonderzoek met drones. “Daar zit meer in, dachten we”, vertelt Vermeer. “Lang verhaal kort: Bas en ik waren huisgenoten, Eric een middelbare schoolvriend. We hebben de koppen bij elkaar gestoken en in samenwerking met de faculteit EWI succesvol een take-off grant bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) aangevraagd. Vervolgens zijn we snel de markt opgegaan.”

Als start-up is VanBoven nog volop aan het ontwikkelen. Zo werkte het algoritme aan het begin van het oogstseizoen nog niet optimaal. De dataset waarmee de modellen getraind waren, was nog te beperkt. Vermeer: “Sommige broccoli ziet er net even anders uit. Groter, kleiner, andere belichting. Nu, eind van het seizoen, hebben we een veel bredere dataset en een nauwkeuriger model. Daarnaast hebben we te maken met groeiseizoenen, waardoor we moeten ontwikkelen in de winter en testen in de zomer. Dat is lastiger dan verwacht omdat je ideeën niet snel kunt testen.”

Inmiddels zijn Vermeer en team broccoli-experts. “Bij vier grote telers en Bakker Barendrecht, de inkooporganisatie van Albert Heijn, hebben we bewezen dat onze technologie werkt. Volgend jaar willen we voor de productgroep broccoli opschalen naar heel Nederland. Ook gaan we ons menu van versproducten uitbreiden met waarschijnlijk bloemkool en aardbei.”

Bedrijf:

VanBoven

Product:

Oogstvoorspellingen voor verse groenten

Opgericht in:

Studies:

Werktuigbouwkunde (Kaz), Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (Bas), Hydrologie en Geo-Informatiekunde (Eric).

Werknemers:

Drie founders en zes werknemers

Doelgroep:

Waardeketen van verse groenten

Over 5 jaar:

“Zijn VanBovens datagedreven oogstvoorspellingen in de wereldwijde groentemarkt de nieuwe standaard.”