Waterstof in de grond

Om de waterstofeconomie van de grond te krijgen hebben we heel veel opslagcapaciteit nodig. Universitair hoofddocent Hadi Hajibeygi, van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG) onderzoekt of de ondergrond, zoals oude gasresevoirs of zoutkoepels, als batterij gebruikt kan worden voor het opslaan en terugwinnen van waterstof.

Ondergrondse gasopslag draait om de vraag hoe het gas door het gesteente en het reservoir stroomt. Hajibeygi combineert laboratoriummetingen met simulaties en seismische metingen om geschikte plaatsen te vinden voor ondergrondse gasopslag. Voor dit onderzoek kreeg hij vorig jaar een Vidi-onderzoeksbeurs van NWO. Het doel is om aan het einde van het vijfjarige project een testlocatie aan te wijzen in Nederland om veilig waterstof op te slaan.

“Waterstof is het lichtste molecuul op onze planeet”, vertelt Hajibeygi. “Het is veel mobieler dan elk ander gas en het lekt gemakkelijk weg. We moeten onderzoeken of het veilig is om waterstof ondergronds op te slaan en weer terug te winnen, dus op een cyclische manier.”

Lees ook het uitgebreide artikel <link stories de-grootste-batterij-ooit-zit-onder-onze-voeten>‘De grootste batterij zit onder onze voeten’