De zaak: Fairm

Ze deden een andere studie, maar kwamen met hetzelfde materiaal in aanraking. Nu proberen TU-alumni Mark Postel en Joost Vette samen de bouwwereld te verduurzamen.

“We gebruiken vaste-stoffermentatie met een schimmel om van biomassa circulaire toepassingen in de bouw te maken”, zegt Bouwkunde-alumnus Marc Postel, wijzend op een glazen pot met gedroogde snippers van een tomatenplant. “In lekentaal kun je zeggen dat we tempé maken met de eigenschap van piepschuim.” Samen met Joost Vette, afgestudeerd bij Industrieel Ontwerpen, richtte hij Fairm op.

In hun Haagse kantoor en laboratorium doen de twee onderzoek naar mycelium – ofwel zwamvlok, een netwerk van schimmeldraden - dat als een soort lijm werkt en bijvoorbeeld plantenresten aan elkaar bindt. Daarmee is het ze nu gelukt om panelen te maken die isolatiewol en piepschuim kunnen vervangen. “Twee materialen die veel gebruikt worden in de bouw en interieurbouw terwijl ze een relatief hoge CO₂-footprint hebben.” Want om het verlagen van die voetafdruk is het ze te doen. “Een positieve milieu-impact hebben is ons hoofddoel.”

Dat Vette en Postel elkaar ondanks hun verschillende studieachtergrond in 2018 tegen het lijf liepen, komt door hun gedeelde interesse voor mycelium. Beiden waren tijdens hun studie met de stof in aanraking gekomen. Ze zagen dat er wereldwijd al ruim tien jaar onderzoek naar gebeurt, maar dat dit veelal op hetzelfde niveau blijft hangen. Vette: “Het enige dat mensen er nu van in de winkel kunnen kopen is een beeldje of een vaasje. Wij willen echte slagen maken en het materiaal klaarmaken voor grootschalige toepassingen.”

Joost Vette (links) en Marc Postel maken panelen van mycelium en verlagen daarmee de CO2-voetafdruk van de bouw.

Bedrijf: Fairm (voorheen Fungalogic)
Oprichters: Marc Postel en Joost Vette
Studie(s): Bouwkunde en Industrieel Ontwerpen
Producten: Fairm-Foam: 100% natuurlijk en circulair drukvast isolatiemateriaal
Opgericht in: 2020
Medewerkers: Twee
Omzet: Nog verwaarloosbaar
Over 5 jaar: “Met een miljoen vierkante meter per jaar natuurlijk het nieuwe normaal maken voor interieurs.”

En daar ligt een uitdaging. De producten van Fairm zijn al te gebruiken in bijvoorbeeld systeemplafonds, als bladen tussen bureaus of als materiaal in wanden van belhokjes, maar Postel en Vette kunnen nog niet grootschalig op een betaalbaar de parameters voor productie op kleine schaal, maar op grote schaal zijn die compleet anders. Daarom zoeken we nu naar partners die zowel op grote schaal willen afnemen als willen meedoen met het productieproces.”

Of de bouwwereld op ze zit te wachten? Postel denkt van wel. “Alles moet van beton, glas of staal zijn en een echte duurzame toekomstvisie ontbreekt vaak.” Toch zien ze hoopvolle ontwikkelingen. “In landen als Oostenrijk, Denemarken en Duitsland is biobased bouwen veel normaler. En ook in Nederland vindt er onder de noemer van circulaire economie veel verandering plaats.” Daarnaast zijn de klimaatspijbelaars van nu de yuppen van morgen. “Dat zal vanuit de markt een enorme verandering teweegbrengen.”

Als die tien jaar voorbij zijn, heeft elk nieuw gebouw een stukje Fairm in zich, denken Vette en Postel. “We hebben de drive om te bewijzen dat dit kan.”