Patenten, de feiten

De TU heeft ruim tweehonderd octrooien in beheer. Of beter gezegd ‘octrooifamillies’. Strikt genomen heeft de universiteit meer octrooien doordat een en dezelfde vinding in verschillende landen door aparte patenten beschermd kan zijn.

Jaarlijks melden gemiddeld zo’n honderd Delftse wetenschappers een nieuwe vinding bij het Innovation & Impact Centre. In 2019 waren het er 103. Meeste vindingen worden gemeld vanuit de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW). Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica (EWI) en Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE) staan op een gedeelde tweede plaats.

In grofweg de helft van de gevallen vraagt het Innovation & Impact Centre een octrooi aan. En in driekwart van de gevallen wordt zo’n aanvraag door een patentbureau gehonoreerd.

Dat is geen slechte score. In de wereldranglijst van meest innovatieve universiteiten van Reuters staat de TU Delft op plaats zestig. Slechts twee andere Nederlandse universiteiten komen voor in de top honderd, de Universiteit van Leiden (plek 71) en de Universiteit van Utrecht (93).

Dat het aantal octrooien niet eindeloos oploopt, komt doordat patenten op een gegeven moment verlopen en doordat de universiteit elk jaar patenten verkoopt.