Studenten houden je scherp

Anurag Bhattacharya is architect bij ZJA in Amsterdam. Hij is lid van het Alumnipanel van de TU Delft en geeft colleges aan bouwkundestudenten. “Door om te gaan met studenten, blijf je op de hoogte van trends.”

Anurag Bhattacharya: “Iedereen die in contact wil blijven, moet die mogelijkheid krijgen.”

Tijdens een stage in Boekarest hoorde Anurag Bhattacharya voor het eerst van de TU Delft: “Ik ontmoette een aantal bouwkundestudenten. Zij vertelden me dat het curriculum heel flexibel was met combinaties van allerlei ontwerpstudio’s en modules. Dat was nieuw, op andere universiteiten lagen de opleidingen veel meer vast.” In 2011 schreef hij zich in voor een masteropleiding bij de innovatieve sectie Hyperbody. “Bouwkunde is een combinatie van techniek en esthetiek, maar in India stond het esthetische aspect meer op de voorgrond. Esthetiek is belangrijk maar je moet ook kunnen beoordelen wat je doet. Bij Hyperbody leerde ik programmeren en hoe je tools ontwikkelt die je kunt gebruiken voor computational design en prestatie-analyses”, aldus Anurag.

“De TU Delft is onlangs begonnen met het actiever benaderen van alumni via post, e-mail, LinkedIn, et cetera, maar ik heb altijd al contact gehouden met mijn docenten. Zo werd ik gevraagd om colleges te geven aan Hyperbody-studenten. Dat vind ik belangrijk. Door om te gaan met studenten, blijf je op de hoogte van ontwikkelingen in de academische wereld. Je kunt zoveel ideeën opdoen van waar zij mee bezig zijn. En andersom trekken wij door dat contact ook weleens nieuwe mensen aan. Een win-winsituatie.”

Band met universiteit

Anurag is ook lid van het Alumnipanel, dat dient als klankbord voor het centrale alumni relations team. “Het panel bestaat uit alumni van verschillende leeftijden en faculteiten. Ze vragen ons om ideeën en suggesties over hoe de universiteit een band kan houden met haar alumni: wat werkt, en wat missen we nog”, legt hij uit. “Het is natuurlijk een individuele keuze, maar iedereen die in contact wil blijven, moet die mogelijkheid krijgen, vind ik. Ik woon nog altijd in Delft, dus voor mij is dat eenvoudig. Maar alumni in het buitenland hebben soms ook de behoefte aan een band met hun Alma Mater.”

Hij vervolgt: “Momenteel gaat mijn interesse meer uit naar innovatieve onderzoeksgroepen en het ontmoeten van mensen met vaardigheden die nuttig kunnen zijn voor ons bedrijf. Op een bepaalde leeftijd, wanneer je je eigen doelen hebt bereikt, wil je gewoon iets terugdoen, zonder tegenprestatie. Hoewel, ‘gevende’ mensen zijn er van alle leeftijden.”

Opbouwende kritiek

Permanente educatie is een manier om in contact te blijven die belangrijk is voor je carrière, vindt Anurag. “In elk beroep moet je de laatste ontwikkelingen bijhouden, of dat nu via je universiteit is of op een andere manier.” Hij blijft ook leren via R&D. “Ik heb geluk, want ZJA heeft zijn eigen R&D-afdeling, dus ik kan mijn interesses in onderzoek en de praktijk met elkaar combineren. Ik werk nu aan het gebruik van bouwwerkinformatiemodellen (BIM) en virtual reality (VR) in bouwkundig ontwerpen, niet alleen als middel om je ontwerp aan klanten te laten zien, maar ook als ontwerptool. Met interactieve VR kun je de kwaliteit van een ontwerp veel beter beoordelen dan vanaf de traditionele tekening; je kunt het ook gebruiken voor ontwerpverkenning.”

Zijn advies aan ‘zijn jongere zelf’ en aan huidige studenten: doe een stage. “Dan leer je hoe de bouwwereld werkt. Elk land heeft ook zijn eigen werkcultuur. In Nederland werk je veel samen in teams; in India werk je minder integraal. Dit houdt in dat je hier in staat moet zijn om anderen van jouw ideeën te overtuigen.” Een van de eerste dingen die hij leerde was dat je kritiek als opbouwend moet kunnen zien. “Nederlanders zijn heel direct. Dat is niet slecht: dankzij kritiek kun je er tijdig achter komen dat je op het verkeerde spoor zit. Door een stage leer je wat je tekortkomingen zijn, zodat je daaraan kunt werken. Op die manier ben je na je afstuderen beter voorbereid op het werkende leven.”

Ben je geïnspireerd door dit verhaal? En wil je de mogelijkheden tot blijvende betrokkenheid bij de TU Delft verkennen? Dan komen we graag met je in contact. Stuur een e-mail naar alumnirelations@tudelft.nl.

In elk beroep moet je de technische ontwikkelingen bijhouden