Veerkracht in crisistijd

De uitbraak van het coronavirus heeft het studentenleven flink ontwricht. Collegebanken werden ingeruild  voor computerschermen en studentenverenigingen en horeca gingen op slot. Toch zitten veel Delftse studenten niet bij de pakken neer, want juist nu kunnen zij het verschil maken voor medestudenten, ouderen of lokale ondernemers. Een greep uit de verschillende initiatieven.

5 voor 12

Toen het aantal coronabesmettingen onder Delftse studenten fors steeg, lanceerde een groep studenten in samenwerking met de Delftse Kamer van Verenigingen, de gemeente, TU Delft en GGD, de succesvolle ‘5VOOR12’-campagne om bewustwording onder studenten te vergroten. Hierna groeide het initiatief snel uit tot een organisatie die continu onderzoekt hoe ze Delftse samenleving kan helpen op het gebied van welzijn, onderwijs en communicatie.

Thuisbesmet

In navolging van de 5VOOR12-oproep, werd thuisbesmet.nl gelanceerd. Een website voor studenten met informatie over het coronavirus en een platform waar initiatieven uit voortkwamen zoals het Delft De-Stress Festival. In samenwerking met het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en studenten uit Leiden en Utrecht werd de campagne ‘Lieve Mark’ gelanceerd, een onderzoek naar welzijn.

gewoonmensen

Mede dankzij Jasper Veen (L&R) en Thijs de Jongh (TNW) stonden tijdens de eerste lockdown meer dan veertigduizend vrijwilligers klaar voor hun medemens. Via gewoonmensen.nl, een website voor hulpvraag en -aanbod deden zij boodschappen, lieten honden uit of gaven bijles. Ook werden op Bevrijdingsdag meer dan 43 duizend ouderen verrast met een oranje tompouce en hielpen ze rapper Ali B. met het uitdelen van bloemen aan ouderen.

Taps & Chaps

In samenwerking met restaurants en cafés ontwikkelden de initiatiefnemers van Taps & Chaps een platform waar al het aanbod van Delftse horeca wordt gepresenteerd, van bierpakketten tot bitterballen. Het platform is gemaakt voor en door studenten, niet winstgevend en vooral bedoeld om de Delftse horecaondernemers een hart onder de riem te steken.

Support matters

De Indiase studentenvereniging ISA zette een actie op touw om het zorgpersoneel in het Reinier de Graafziekenhuis te bedanken. Via een speciale website stuurden TU-studenten en medewerkers een persoonlijke boodschap in. Alle berichten werden gedrukt en als banner opgehangen bij de ingang van het ziekenhuis.

Delft De-Stress Festival

Voor veel studenten is het einde van een tentamenweek een reden om een feestje te vieren. Maar de kroegen en verenigingen zijn dicht en het aantal te ontvangen gasten is beperkt. Op initiatief van Rob Mudde, vice-rector magnificus TU Delft, werd daarom het online Delft De-Stress Festival georganiseerd. Tijdens het festival traden op drie verschillende podia dj’s en artiesten op. Studenten waren via videosoftware Zoom met hun medestudenten verbonden. Het festival vond al drie keer plaats: na de eerste twee tentamenperiodes en tijdens oud & nieuw.

Leven in Delft

Stichting Leven in Delft, in 2012 opgericht vanuit het Delftsch Studenten Corps, organiseerde begin december een driedaags evenement voor bewoners van Delftse verzorgingscentra. Coronaproof genoten deelnemers via een livestream van een pubquiz, schildercursus en dansvoorstelling.

Lokale Markten

Via het platform Lokale Markten, konden klanten online hun marktboodschappen doen. Een idee van studenten Yasin Sagdur, Dolf Verheul (TU Delft) en Tom van Doorn (Erasmus Universiteit Rotterdam) die lokale marktondernemers wilden helpen. Het aanbod breidde uit van Den Haag naar Rotterdam en Hoogvliet, maar het concept bleek op lange termijn niet rendabel.

Kerstpakketten actie

Honderd studenten bezorgden kerstpakketten bij duizend ouderen in Delft. De actie was opgezet door Studenten Vrijwilligerswerk Delft. De pakketten bevatten onder andere een door chefkok Ed Hoogendijk samengestelde maaltijd en een kaartje met een persoonlijk bericht en telefoonnummer van een student. Bij behoefte aan een praatje kon de ontvanger contact opnemen.