Naar de natuur

[Voorwoord]

Vliegtuigvleugels geïnspireerd door vogels en operatie-instrumenten gebaseerd op insecten of inktvissen. De natuur dient veelvuldig als inspiratie voor innovatie, maar maakt ook steeds vaker deel uit van het ontwerp. Zo werken we aan nieuwe materialen met levende organismen en creëren we kustbescherming die zich onder invloed van stroming en golven optimaal langs de kust verspreid. En wie zich in een Living Cocoon, een ‘levende doodskist’, laat begraven vervuilt na het overlijden de aarde niet (nog meer), maar wordt juist een bron van nieuw leven. Dit alles maakt onderdeel uit van een broodnodige ontwikkeling: in plaats van roofbouw plegen op, moeten we veel meer in symbiose leven met de natuur. Broodnodig, omdat het voor de natuur in feite al één over twaalf is.

Als gevolg van de klimaatverandering kampen we met extreme vormen van hitte, droogte en overstromingen, wat weer leidt tot de verschuiving van leefgebieden van mens en dier en afname van de biodiversiteit. Het is de hoogste tijd om daar als samenleving tegen in actie te komen en als TU Delft nemen we hierin het voortouw met ons Climate Action-programma. Of het nu gaat over klimaatverandering of de bouwcrisis, kwalitatief hoogstaand onderzoek en onderwijs blijven de pijlers onder elke oplossing.

Ontzettend blij zijn we dan ook dat Lieven Vandersypen dit jaar is geëerd met een Spinozapremie, de hoogste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland. Het is ook nog eens het vierde achtereenvolgende jaar dat een wetenschapper van TU Delft deze prijs wordt toegekend. Binnen de universiteit zelf is de Leermeesterprijs de hoogste onderscheiding. Met veel plezier mocht ik die onlangs uitreiken aan hoogleraar Control & Operations Max Mulder, iemand die zelfs in coronatijd zijn studenten en collega’s als geen ander weet te motiveren en inspireren.

Als Rector Magnificus ligt de tijd van prijzen en onderscheidingen een beetje achter me, maar al kun je er dan geen prijs mee winnen, het mogen besturen van de universiteit is misschien wel de meest eervolle rol in de organisatie. Daarbij worden we als college van bestuur met raad en daad terzijde gestaan door de Raad van Toezicht. Dit jaar traden er maar liefst twee alumni toe tot de Raad: Heleen Wachters en Tijo Collot d’Escury. Zij stellen zich in deze editie aan u voor.

Prof.dr.ir. Tim van der Hagen,
Rector Magnificus TU