Ondergronds

Bewogen we ons in de vorige editie van Delft Integraal in de ruimte, dit keer begeven we ons ondergronds, want ook daar gebeurt heel wat op onderzoeksgebied. Helemaal CSI gingen studentes applied earth sciences Claire Mulder en Frederikke Hansen toen ze op de forensische begraafplaats in Amsterdam onderzochten of en hoe je een lichaam onder de grond kunt lokaliseren.

Misschien minder tot de verbeelding sprekend, maar niet minder spannend is het onderzoek onder leiding van Ramon Hanssen naar de bodemdaling in Nederland. Een interactieve bodemkaart van Nederland laat namelijk zien dat heel Holland zakt en dat bovendien sneller dan we dachten. Naast bekende oorzaken als de gaswinning lijkt klimaatverandering hier ook een rol te spelen.

Ik sluit me volledig aan bij de visie van Timo Heimovaara, die stelt dat we de ondergrondse capaciteit optimaal voor de maatschappij moeten inzetten. Onze kennis opgedaan tijdens onderzoek naar de olie- en gaswinning kan nu ten goede komen aan milieuvriendelijke toepassingen als geothermie. Zoals altijd vind ik dat we daar als TU Delft dan zelf het goede voorbeeld in moeten geven. Met de voorgenomen aardwarmtebron op de campus lijkt dat te zullen gebeuren. Die moet niet alleen onze gebouwen duurzaam gaan verwarmen, maar wordt vooral ook een geothermische onderzoeksput.

Het idee voor die bron werd overigens al in 2008 geopperd door een groep studenten. Maar zoals ook onze kersverse Leermeester Jenny Dankelman zegt: “Technische innovaties hebben tijd nodig. Daar moet je geduld voor hebben.”
Intussen is onze campus bovengronds ook volop in ontwikkeling; daar vertel ik u zelf verderop in dit blad graag meer over.

Prof.dr.ir. Tim van der Hagen,
Rector Magnificus TU Delft