Supersonisch met elektriciteit

Hoge snelheid is straks niet alleen weggelegd voor kerosine slurpende vliegtuigen. De Hyperloop werkt op elektriciteit en belooft ook mensen en goederen met de geluidsnelheid te vervoeren. Al kan het nog wel even duren voordat het zo ver is. Het Delftse Hyperloop-team wil dit voorjaar laten zien dat het boven de driehonderd kilometer per uur uit komt, en tests uitvoeren in een van de nog ongebruikte spoorbuis-tunnels bij NS-station Delft. Twee van de vier tunnelbuizen worden voorlopig niet gebruikt voor treinverkeer en dat biedt perspectief.

Asja Föllmi, van het Delftse studententeam, laat weten dat het gaat "om een idee waar beide partijen, ProRail en Delft Hyperloop, enthousiast over zijn en waarvan de haalbaarheid nu wordt onderzocht". Het zou gaan om een stuk tunnel van ongeveer een kilometer lang.

De Hyperloop is een conceptueel high-speed transportsysteem met buizen die onder lage druk staan waarin capsules met passagiers of vracht reizen, zwevend op magneten. Hierdoor is de luchtweerstand zo laag dat men efficiënt en met zeer hoge snelheid kan reizen. Dat is de belofte.

Foto © Sam Rentmeester

Om de ontwikkeling van een werkend prototype te stimuleren, organiseert Elon Musk's bedrijf SpaceX de Hyperloop Pod Competition. Bij de vorige wedstrijd, afgelopen juli bij het hoofdkantoor van SpaceX in Hawthorne, California, eindigde het Delftse Hyperloopteam als tweede. De Delftse Atlas 01 capsule behaalde een snelheid van 142 kilometer per uur. Winnaar was de WARR Hyperloop van de TU MĂŒnchen met een snelheid van maar liefst 467
kilometer per uur.

“Dat record willen we volgend jaar verbreken”, zegt Föllmi van het Delftse studententeam. “En ja, het zou mooi zijn als we voor de tests een van de spoortunnels kunnen gebruiken.” Dat de Delftse capsules bij de vorige wedstrijd ‘slechts’ een snelheid van 142 kilometer per uur haalden, komt doordat de motor oververhit raakte. “In de Hyperloop in Californi Ă« is het ontzettend heet. Onze capsule was niet op die hoge temperatuur berekend.”

ProRail-persmedewerker  Coen van Kranenburg laat weten dat men bij ProRail “zijn stinkende best gaat doen om de testlocatie mogelijk te maken”. “Heb je het over Hyperloop, dan heb je het over de toekomst van het spoor. Het is een ontzettend gaaf verhaal als de capsule in de tunnelbuis getest wordt.”