Vliegtuigen recyclen

Speel het werk van Derk-Jan van Heerden versneld af en het lijkt alsof je naar een scène uit een natuurdocumentaire kijkt waarin  rode mieren in sneltreinvaart een karkas opruimen. Alleen verwerkt de TU-alumnus niets van vlees en bloed maar van metaal. 

Zo’n 250 ton aluminium hebben we staan op Twente Airport”, zegt Derk-Jan van Heerden over de telefoon. De ingenieur heeft onlangs twee afgedankte Boeing 747’s gekocht die voor KLM hebben gevlogen en twee A340’s van Air France. Zijn bedrijf  Aircraft End-of-Life Solutions (AELS) haalt de toestellen uit elkaar en zorgt voor hergebruik van onderdelen en recyclage van de restmaterialen.
De vliegtuigen - ongeveer twintig jaar oud - deden het nog prima. Maar het zijn viermotorige toestellen. Tegenwoordig steken luchtvaartmaatschappijen liever de oceaan over met tweemotorige toestellen; die zijn zuiniger. Vroeger mocht dat niet om veiligheidsredenen. Nu wel omdat motoren verbeterd zijn. Tijdens zijn studie luchtvaart- en ruimtevaarttechniek in Delft liep Van Heerden stage bij KLM en werd hij geconfronteerd met een ander aspect van de luchtvaart dan waar hij tot dan toe over geleerd had: vliegtuigwrakken.

Het is winstgevend om een Boeing uit elkaar te halen

Voor KLM rekende hij uit dat het winstgevend is om een gestrande Boeing uit elkaar te halen en onderdelen te hergebruiken. Hij ontdekte een gat in de markt en richtte direct na zijn afstuderen in 2005 AELS op.

“De twee A340’s waar we nu aan werken zijn heel interessant omdat ze tegelijk zijn ontwikkeld met de tweemotorige A330’s, die nog wel populair zijn”, aldus de ondernemer. “De apparatuur is voor een groot deel gelijk. Er kan dus veel hergebruikt worden.” Tal van onderdelen worden gereviseerd en opnieuw gecertificeerd. Het de-assembleren van zo’n heel toestel duurt bijna twee maanden. Voor de cockpit kan AELS ook dikwijls een bestemming vinden. Vaak gaat die naar bedrijven die er een simulator in bouwen. Stoelen gaan naar trainingsfaciliteiten voor stewards en stewardessen of komen terecht in wachtruimtes in reisbureaus. Wat AELS niet weet te verkopen - een groot deel van de romp - wordt in stukjes geknipt en gaat naar de metaalrecyclage. 

Foto (c) Raymond Rutting