Gastlessen

Een realistisch beeld van technische studies en beroepen

Tijdens een gastles maakt de leerling kennis met technologie en krijgt een beeld van onderzoeken en/of ontwerpen, zoals dat op een technische universiteit wordt gedaan. De lesstof van het voortgezet onderwijs wordt gekoppeld aan vraagstukken uit de praktijk.

  • Leerlingen krijgen een beeld van actueel, innovatief onderzoek en/of productontwikkeling op technologisch gebied.
  • Leerlingen gaan zelf actief aan de slag en krijgen ontwerpproblemen en berekeningen voorgelegd.
  • Leerlingen ontdekken hoe ingenieurs bètavakken als tool gebruiken in het ontwerpproces.

In een gastles komt theorie aan bod die deel uit maakt van de vaste lesprogramma’s op het vwo: ze zijn ontwikkeld vanuit een aansprekende en praktische toepassing van de reguliere theorie. De gastlessen kunnen lesstofvervangend zijn of ingezet worden als afsluiting van een behandeld onderwerp en sluiten aan bij de vakken wiskunde, techniek, natuurkunde, scheikunde en/of informatica.

De behandelde stof sluit per case aan bij verschillende technische opleidingen, zoals Technische Bestuurskunde, Industrieel Ontwerpen, Civiele Techniek en Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Alle gastlessen zijn ontwikkeld door medewerkers en studenten van de TU Delft in samenwerking met vo-docenten; ze zijn informatief bedoeld en hebben niet tot doel de opleidingen van de TU Delft te promoten.

Wij bieden gastlessen die aansluiten bij examenonderwerpen binnen de volgende vakken:

Leerling Coenecoop College, Waddinxveen

"Ik heb tijdens deze gastles geleerd over Kitesurfen als sport, maar ook over de toepassing van natuurkundige formules..."

Leerling Lyceum Oude Hoven, Gorinchem

"Dat studenten de gastles Noodwoniningen begeleiden is leuk omdat ze anders zijn dan onze docent, leeftijdsgenoten spreken meer aan..."

Marianne Lander-Brakel: coordinator scholenvoorlichting & workshops vwo