News

108 results

09 August 2022

Bert van Wee in Fehactiviteiten over kilometerheffing in 2030

Bert van Wee in Fehactiviteiten over kilometerheffing in 2030

Na aankondiging van het rekeningrijden in 2030 is het stil gebleven. In FEHAC deelt Bert van Wee zijn gedachte over de vraag 'Hoe het rekeningrijden er over acht jaar uit gaat zien'.

08 August 2022

Mathijs de Haas in Trouw over vervangingseffect van elektrische fiets

Is de elektrische fiets nou een vloek of zegen voor het klimaat? "Dat hangt af van het effect van de elektrische fiets. Want vervangt-ie de auto of juist de normale fiets?" zegt Mathijs de Haas, onderzoeker aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid en promovendus aan de TU Delft in Trouw. 

05 August 2022

Bert van Wee in De Gelderlander over maatschappelijke kosten Betuweroute

Bert van Wee in De Gelderlander over maatschappelijke kosten Betuweroute

De Betuweroute kost de maatschappij nog altijd meer dan het de samenleving oplevert. "Voor de Betuweroute is nooit een maatschappelijke kosten-batenanalyse gemaakt. Maar ik denk dat je duidelijk kunt zeggen dat de 5 miljard euro die dit project gekost heeft, maatschappelijk niet terugverdiend is.’’ stelt Bert van Wee in De Gelderlander.

28 July 2022

Bert van Wee in AutoWeek over voordelen bij snelheidsbeperking op snelweg in avond

Bert van Wee in AutoWeek over voordelen bij snelheidsbeperking op snelweg in avond

Als het aan regeringspartijen D66 en ChristenUnie ligt, mogen we ook 's nachts niet harder dan 100 km/h rijden. In AutoWeek deelt Bert van Wee diverse voordelen bij het terugbrengen van de maximum snelheid. "Auto's rijden bij 100 km/h zo'n 25 procent zuiniger dan met 130 kilometer per uur. Al maakt het voor de stikstofneerslag niet veel verschil."

26 July 2022

Bert van Wee bij Nu.nl over voordelen bij terugbrengen snelheidslimiet

Bert van Wee bij Nu.nl over voordelen bij terugbrengen snelheidslimiet

Als het verkeer minder stikstof uitstoot, dan wordt de weg geplaveid voor grote bouwprojecten in de strijd tegen het woningtekort. Om die reden voerde het kabinet twee jaar geleden overdag een snelheidslimiet van 100 kilometer per uur in. Maar dat heeft amper winst voor het milieu opgeleverd, zegt Bert van Wee.