Nieuws & Agenda

25 maart 2024

Isabell Bagemihl wins the Best Energy Paper 2023

"Techno-economic Assessment of CO2 Electrolysis: How Interdependencies between Model Variables Propagate Across Different Modelling Scales"

19 februari 2024

Delftse onderzoekers zetten volgende stap naar betere batterijen met breed beschikbare materialen op basis van Na-ionen

Delftse onderzoekers ontwikkelen batterijen die sneller kunnen opladen, stabielere opslag bieden en van duurzame materialen worden gemaakt die goed beschikbaar zijn. Hiermee bieden ze een goedkoper alternatief voor lithium-ion batterijen die bestaan uit zeldzame materialen en een hoge CO2 footprint hebben.

16 februari 2024

Programma voor groen staal ontvangt officiële goedkeuring en kan van start

Het programma Groeien met Groen Staal heeft op 12 februari de officiële goedkeuring ontvangen voor een subsidie van meer dan 100 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds. Zo’n 22 miljoen euro hiervan is bestemd voor de TU Delft. Het programma heeft tot doel wetenschappelijke kennis en technologie te ontwikkelen voor duurzame staalproductie.

16 februari 2024

Siemens CEO verkent Controlekamer van de Toekomst bij EWI

Op donderdag 15 februari bezocht de CEO van Siemens AG, Roland Busch, het Technologiecentrum Controlekamer van de Toekomst (CRoF) bij de TU Delft, om de gedeelde ambities van Siemens en de TU Delft te tonen voor het verkennen van de grenzen van innovatie in energiebeheer. De CRoF, onder leiding van universitair docent Alex Stefanov, is een laboratorium dat gericht is op het intelligent, digitaal veerkrachtig en cyberveilig maken van het toekomstige elektriciteitsnet.

08 februari 2024

Hoe sociale wetenschappen kunnen bijdragen aan een eerlijker energietransitie

'Mensen die rond een testlocatie voor vliegerenergie in Duitsland wonen ervaren daarvan dezelfde geluids-, milieu- en veiligheidseffecten als van het dichtstbijzijnde reguliere windmolenpark. Het vliegersysteem scoort wel beter op visuele effecten.' Dit zijn de belangrijkste conclusies van een vernieuwend onderzoek naar de sociale gevolgen van vliegerenergie door promovenda Helena Schmidt van de TU Delft, in samenwerking met de Medical School Hamburg.