Nieuws & Agenda

18 januari 2024

Intreerede: 'Fundamentele kennis over thermische vloeistofkunde is cruciaal om energietransitie te versnellen'

In zijn intreerede op 19 januari stelt Rene Pecnik, hoogleraar Thermal and Fluids Engineering aan de TU Delft, dat meer fundamenteel inzicht in de thermische vloeistofkunde nodig is om efficiënte en betrouwbare apparatuur te ontwerpen die bijdraagt aan de energietransitie.

16 januari 2024

Interview with Dr. Jalal Kazempour: insights on priorities for the energy transition, barriers, and modelling

11 januari 2024

Hoe levende materialen van algen het best koolstof kunnen opnemen

Wetenschappers van de TU Delft hebben ontdekt hoe microalgencellen optimaal kunnen groeien in een fotosynthetisch gemanipuleerd levend materiaal. Deze microalgen nemen CO2 op uit de lucht en zetten licht om in energie en zuurstof dat ze nodig hebben om te overleven. Deze op algen gebaseerde levende materialen kennen verschillende toepassingen, van functionele objecten voor CO2-opvang tot zuurstofbronnen voor biologische weefsels. Het team, onder leiding van Marie-Eve Aubin-Tam en Kunal Masania, presenteert hun nieuwe inzichten in Advanced Materials.

10 januari 2024

Nieuwe studie onthult doorbraak in potentie van elektrische luchtvaart

Tijdens de luchtvaartconferentie AIAA SciTech Forum presenteerde aerospace start-up Elysian vandaag samen met onderzoekers van de TU Delft een nieuwe gezamenlijke wetenschappelijke studie waarin ze aantonen dat batterij-elektrisch vliegen op veel grotere schaal kan bijdragen aan verduurzaming van de luchtvaart dan tot nu toe gedacht.

12 december 2023

Nieuw onderzoek naar dynamiek van diepe ondergrond onder invloed van menselijke activiteiten