Promotie P.M. Peeters: toerisme

15 november 2017 12:30 - Locatie: Aula, TU Delft - Door: Webredactie

Tourism's impact on climate change and its mitigation challenges. Promotor 1: Prof.dr.ir. W.A.H. Thissen (TBM); Promotor 2: Prof.dr. V.R. van der Duim (U-Wageningen).

De voortdurende groei van CO2 emissies van het wereldwijde toerisme maakt het onmogelijk om de in Parijs in 2015 afgesproken maximale temperatuur stijging van 2° C te halen. Dat wordt veroorzaakt door de enorme groei van het gebruik van het vliegtuig door vakantiegangers, zakenreizigers en mensen die bij familie- en kennissen verblijven. In het jaar 2100 vliegt de wereldbevolking negen keer zo veel kilometers als in 2015, en verdubbelt de gemiddelde per reis afgelegde afstand. Het aandeel van de luchtvaart in de CO2 emissies van toerisme groeit van 50% in 2005 naar 76% in 2100. De ICAO (International Civil Aviation Organisation) is verantwoordelijk voor het verminderen van de emissies door internationale luchtvaart, maar de in 2016 door ICAO aangekondigde maatregelen zullen nauwelijks effect hebben, zo blijkt uit berekeningen met het door mij ontwikkelde systeem-dynamisch toerisme en vervoer model. Deze berekeningen laten verder zien dat een combinatie van sterke maatregelen als een 200% ticket-taks, $1000/ton CO2 koolstofbelasting, maximale inzet op technologie, 90% subsidie op duurzame biobrandstoffen en $200 miljard investeringen per jaar in hogesnelheidsspoorlijnen, niet leidt tot economisch en klimatologisch duurzame ontwikkeling van toerisme, tenzij volumemaatregelen de luchtvaart onder het huidige niveau houden. Er is dan nog steeds een groei met een factor drie van het toeristisch vervoer mogelijk, waardoor de vrijheid van reizen geborgd blijft. De CO2 emissies van accommodaties en vervoer per trein en auto laten zich tijdig sterk reduceren op basis van huidige kennis, maar dat is onmogelijk voor luchtvaart. Dat komt doordat ‘evolutionaire’ technologische ontwikkeling te langzaam gaat, technologische revoluties, als die al mogelijk zijn, te laat zullen komen, en duurzame biobrandstoffen te beperkt beschikbaar zullen zijn. De belangrijkste aanbeveling voor beleidsmakers is om beleid te formuleren waarmee de groei van de reisafstand en het aandeel luchtvaart kan worden beperkt.

Meer informatie?

Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt u kijken in de TU Delft Repository, de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.