Humans of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science

Georgios Gousios

GHTorrent, een  open-source project van Georgios Gousios, veranderde het domein op een  fundamentele manier.

Assistant hoogleraar Software Engineering Georgios Gousios ontving de Fundational Contribution Award op de MSR 2018 conferentie. Hij ontving de prijs als erkenning voor wetenschappelijk onderzoek voor zijn GHTorrent-onderzoeksinitiatief op GitHub.

GitHub is een wereldwijd software-samenwerkingsplatform dat een grote gemeenschap ondersteunt bij het leren, delen en samenwerken om software te bouwen. Het succes heeft geleid tot meer dan 28 miljoen gebruikers, meer dan 68 miljoen repositories en gebruikers hebben alleen al in 2017 in totaal 2.800.000.000 regels code aan GitHub toegevoegd. Met behulp van Gousios' GHTorrent kunnen al deze historische gegevens gemakkelijk uit de GitHub-repositories worden gehaald, waarna ze worden geanalyseerd en teruggegeven als een dienst aan de bredere onderzoeksgemeenschap op het GitHub-platform. "GHTorrent is een eenvoudig te gebruiken bron om toegang te krijgen tot de schat aan gegevens waarover GitHub beschikt", aldus Gousios.

Wetenschappelijke doorbraken

GHTorrent heeft onderzoekers in staat gesteld om op grote schaal data gestuurde studies uit te voeren op een van de drukste online samenwerkingshubs van dit moment. Dit legde samenwerkingspatronen bloot die voorheen onbekend waren. Onderzoekers van UC Davis ontdekten dat het toevoegen van diversiteit aan softwareteams hun productiviteit verhoogt [1]. Onderzoekers van de NC State University gebruikten GHTorrent om te ontdekken dat bijdragen van vrouwen worden gediscrimineerd in OSS-projecten [2]. Onderzoekers van de TU Delft onderzochten met GHTorrent hoe leeroverdracht werkt in MOOC's [3]. Gousios' eigen onderzoek definieerde de kenmerken van het pull-based software ontwikkelmodel en bracht de pijnpunten aan het licht waar ontwikkelaars mee te maken krijgen, wat leidde tot honderden afgeleide werken om deze te verminderen [4].

Omarmd door de industrie

De tool faciliteert data exploratie & analyse van alles wat er op GitHub gebeurt en wordt daarom omarmd door toonaangevende bedrijven zoals Microsoft, die ook het draaien van GHTorrent op hun Azure cloud sponsort, en Google. Beiden gebruiken GHTorrent om de voortgang van hun open-sourceprojecten te volgen. Deloitte gebruikte GHTorrent om de evolutie van blockchain te onderzoeken.

Open wetenschap

Het GHTorrent-onderzoeksproject kan worden gezien als een schoolvoorbeeld van open wetenschap. "Het project voorzag in een behoefte en was vanaf het begin open, mensen konden het vanaf het allereerste begin downloaden", legt Gousios uit. Het is de werkfilosofie waar hij sterk in gelooft. "Open access is een absolute must voor de acceptatie en brede verspreiding van onderzoeksresultaten. Dit moet zo vroeg mogelijk in een project gebeuren. Ik hoop dat dit project anderen zal inspireren om hetzelfde te doen.”

[1] Vasilescu, Bogdan, et al. "Gender and tenure diversity in GitHub teams." Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems. ACM, 2015.
[2] Terrell, Josh, et al. "Gender differences and bias in open source: Pull request acceptance of women versus men." PeerJ Computer Science 3 (2017): e111.
[3] Chen, Guanliang, et al. "Learning Transfer: Does It Take Place in MOOCs? An Investigation into the Uptake of Functional Programming in Practice." Proceedings of the Third (2016) ACM Conference on Learning@ Scale. ACM, 2016.
[4] Gousios, Georgios, Martin Pinzger, and Arie van Deursen. "An exploratory study of the pull-based software development model." Proceedings of the 36th International Conference on Software Engineering. ACM, 2014.