Humans of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science

Håkan Nilsson

Het ontmoeten van nieuwe mensen, het combineren van kennis en uitwisselen van ervaringen middels OpenFOAM is hoe ik graag werk. Zo bereiken we samen meer, dan ieder alleen.

Håkan Nilsson is gasthoogleraar aan de TU Delft in 2018 en 2019. Hij is hoogleraar aan de afdeling Mechanica en Maritieme Wetenschappen, divisie Fluid Dynamics, aan de Chalmers University of Technology in Zweden. Het hoofddoel van zijn gasthoogleraarschap aan de TU Delft is het uitwisselen van kennis over OpenFOAM-technologie tussen Chalmers University of Technology en de TU Delft . OpenFOAM is de grootste open source software voor Computational Fluid Dynamics (CFD).

'Ik streef ernaar om alle onderzoekers en PhD studenten te ontmoeten die OpenFOAM gebruiken of van plan zijn te gebruiken in hun onderzoek en onderwijs. Ik hoop dat dit zal leiden tot meer samenwerking en uitwisseling van kennis, voornamelijk rond CFD, tussen verschillende mensen in verschillende afdelingen van de TU Delft.
Het is belangrijk voor mij om nieuwe mensen te ontmoeten, kennis te combineren en ervaringen uit te wisselen. Ik denk dat we op deze manier samen meer kunnen bereiken dan ieder van ons alleen. Het is ook hoe ik het liefst werk; het combineren van kennis om tot iets nieuws te komen. Door zo te werken kom ik op veel verschillende onderzoeksgebieden waar ik kan helpen en leren.'

OpenFOAM is de gratis, open-source CFD-software die is uitgegeven en ontwikkeld in de eerste plaats door OpenCFD Ltd sinds 2004. Het heeft een groot gebruikersbestand op het gebied van techniek en wetenschap, van zowel commerciële als academische organisaties. OpenFOAM heeft een uitgebreid scala aan functies om alles op te lossen, van complexe vloeistofstromen met chemische reacties, turbulentie en warmteoverdracht tot akoestiek, solide mechanica en elektromagnetische straling.

Als onderdeel van zijn gasthoogleraarschap aan de TU Delft zal Håkan elk voorjaar een cursus geven over de ontwikkeling van OpenFOAM. Iedereen die geïnteresseerd is in de cursus, of wil uitwisselen onder genot van kop thee, kan contact met hem opnemen via hakan.nilsson@chalmers.se