Humans of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science

Ingeborg Goddijn

Het leven is aan veranderingen onderhevig en ik kijk altijd naar wat voor positiefs we daar uit kunnen halen. Op het moment dat vorig jaar plotseling de onderwijsactiviteiten werden afgesloten had ik nog nooit van Zoom gehoord of aan online lesgeven gedaan. Alleen Skype kende ik een beetje omdat ik daarmee wel eens met familie in Canada praatte. Ik heb direct op mijn computer thuis allerlei software geïnstalleerd en ben gaan onderzoeken of mijn collega’s en ik dat konden gebruiken. Zat ik daar op en neer te hoppen tussen mijn laptop en desktop.

Ik ben me er de hele tijd van bewust dat wij misschien wel klaar zijn met COVID, maar COVID niet met ons. Soms merk ik dat ik mezelf in de gaten moet houden. Geïrriteerd raken door een onbenulligheid is geen goed teken. Als je de hele dag bezig bent met Teams, Zoom, Jitsi, noem maar op, dan ga je wel beweging missen. Bij het halen van koffie heb ik wel eens staan springen bij het koffiezetapparaat. Dan wordt het tijd om meer naar buiten te gaan en contact met familie en vrienden te zoeken.

We hebben dit jaar veel geleerd, ik ben benieuwd hoe we dat blijvend kunnen inzetten.

Menselijk contact vind ik sowieso heel belangrijk. Ik weet nog hoe blij ik was toen ik voor het eerst weer een schriftelijk tentamen afnam en een paar collega’s zag die ik in geen maanden had gezien of gesproken. Niet eens collega’s waarmee ik dagelijks werk, maar die ik voorheen in de wandelgangen wel eens tegenkwam en gedag zei. Het enthousiasme waarmee we elkaar begroetten, dat kwam plotseling naar boven, zowel bij hen als bij mij. Ondertussen is het onderwijs alweer deels opgestart en daar geniet ik enorm van. Het doet de studenten ook goed. Af en toe voelde ik me net een studieadviseur als ik ze door het scherm aanspoorde om naar buiten te gaan. Een week later belde ik ze soms weer op en vroeg of ze het ook echt gedaan hadden.

Covid gaat mij niet klein krijgen, maar het komende jaar mag van mij ietsje rustiger worden. Tegelijk ben ik heel benieuwd naar hoe ons gebruik van technische hulpmiddelen zich zal gaan ontwikkelen. We hebben zo veel geleerd op dat vlak de afgelopen tijd, eens kijken hoe we dat blijvend kunnen inzetten. Zo maken we al een voorzichtig begin met hybride onderwijs, met zowel studenten in de collegezaal als op afstand.