Humans of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science

Joris Bierkens

Uiteindelijk wil ik het proces naar de realiteit brengen.

Joris Bierkens, universitair docent Statistiek ontving in mei een Vidi beurs voor zijn onderzoek over Markov Chain Monte Carlo, ‘Zigzagging through Computational Barriers’.

Het zogeheten Zig-Zag proces is een nieuwe methode waarmee een computer sneller en efficiënter kan rekenen. “Het onderwerp staat nog in de kinderschoenen en met de beurs hoop ik beter te begrijpen hoe het algoritme werkt,” aldus Bierkens.  “Het is ook een theoretische kwestie. Er moeten stellingen bewezen worden. Meer variabelen maakt het rekenen moeilijker. Maar hoe lang het proces er over zal doen om een antwoord te krijgen is ook een interessant vraagstuk. Uiteindelijk wil ik het proces naar de realiteit brengen.”

Een goed voorbeeld van een reëel probleem is een epidemie, bijvoorbeeld een veeziekte op verschillende boerderijen. Als een boerderij besmet is moet deze geruimd worden. Zo’n besmette boerderij is ook een waarneming van de infectie. Je weet niet waardoor of wanneer de infectie heeft plaatsgevonden. Dit zijn de verborgen variabelen en daarvan zijn er nog veel meer. Bijvoorbeeld: wat heeft wat geïnfecteerd, wat zijn de eigenschappen van de ziekte en hoe besmettelijk is de ziekte? Het antwoord ligt verscholen tussen alle verborgen variabelen en het zoeken ernaar neemt veel tijd in beslag. Het ligt daarom niet voor de hand om bij elke stap op zoek naar het antwoord alle informatie mee te nemen. Met het ‘Zig-Zag proces’ hoeft dit niet meer. Hiermee kunnen we veel efficiënter rekenen en toch op het juiste antwoord uitkomen.

Het was moeilijk om aan te tonen dat het proces correct is. “Het kostte mij een jaar om dit aan te tonen, maar gelukkig had ik hulp van mijn collega’s onder andere uit Parijs. Het winnen van een VIDI beurs brengt ook veel verantwoordelijkheid met zich mee, maar tegelijkertijd vind ik het ook een eer, een mooie erkenning voor lang en hard werken.”