Humans of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science

Leon Helsloot

Leon Helsloot studeerde op 30 augustus af binnen de groep van Zekeriya Erkin (Cyber Security) met een 9,5 voor zijn master thesis: Preserving Privacy through Cryptography in Online Behavioural Advertising.

Door mijn onderzoek worden ad blockers overbodig

Leon: “De aanleiding van mijn onderzoek is de toenemende populariteit van ad blockers onder internetgebruikers. In 2016 waren er op ongeveer 615 miljoen apparaten blokkades geïnstalleerd. Dat is ongeveer 11 procent van het wereldwijde totaal aan apparaten. Het is natuurlijk ook best eng dat je je surfgedag van de vorige avond, ‘s ochtends ziet terugkomen in advertenties. Vaak ook nog op een andere computer, op een andere plek. Je voelt je ‘bekeken’ door grote bedrijven, en dat gebeurt eigenlijk ook. Het is belangrijk dat we in onze samenleving samen opkomen voor onze privacy en ons er bewust van worden. Daar wil ik aan bijdragen met mijn onderzoek. En ik vind cryptografie ‘simpelweg’ een ontzettend interessant vakgebied. Dat is ook niet onbelangrijk.

In mijn Master-thesis presenteer ik een privacy-vriendelijk alternatief voor het huidige online advertentie ecosysteem. Daardoor worden ad blockers overbodig. Door cryptografische methoden los te laten op het ecosysteem word jij als individuele internetgebruiker ‘opgedeeld’. De gegevens die je via cookies achterlaat bij het bezoeken van een site worden verkruimeld. De kruimels worden verdeeld (gefragmenteerd) over de verschillende partijen in de advertentiemarkt. De kruimels representeren gegevens waar zij op dat moment wat aan hebben, om je dus real-time een gerichte advertentie te kunnen aanbieden.

De advertentiemarkt is ook bijzonder gefragmenteerd, met heel veel bedrijven. Dat maakt het onoverzichtelijk. Een eigenschap waar ik juist goed gebruik van kon maken in mijn onderzoek. Ik maak van een probleem een oplossing.

Ik kan me goed voorstellen waarom je een ad blocker installeert. Het is fijn om helemaal geen advertenties meer te zien op je favoriete website. Echter, wat als die favoriete website op houdt te bestaan omdat het verdienmodel wegvalt juist vanwege het massale gebruik van ad blockers? Het is inmiddels al duidelijk dat internetgebruikers ook niet echt fan zijn van een paywall. Wél gerichte advertenties, maar op een manier waarop je privacy gewaarborgd wordt, is dan wellicht een goed compromis. Ook voor de bedrijven in het ecosysteem. Die hebben namelijk een probleem als nog meer mensen ad blockers gaan installeren. Dan valt de voedingsbron van het ecosysteem weg.

Mijn onderzoek is daarom ook gelijk een soort boodschap aan adverteerders dat het nog steeds mogelijk is om geld te verdienen, zonder dat de privacy van de gebruiker geschonden wordt. Hopelijk wordt mijn thesis ook gelezen door andere onderzoekers, die verder kunnen gaan werken aan de toepasbaarheid van de technologie.”