Veel mensen zien er als een berg tegenop. Het jaarlijkse bezoek aan de tandarts. Maar wat als de behandeling voorbij vliegt omdat je je met behulp van een VR-bril en een spel waant in een onderwaterwereld en al je aandacht uitgaat naar het drijvend houden van een onderzeeboot? Rafa Bidarra ontwikkelde ‘Gaming at the dentist,’ een uniek spel om te spelen vanuit de tandartsstoel.

 

Hoe ontstond het idee voor gaming at the dentist?

“Een collega van de TU Delft, Rob Kooij vertelde dat hij eens in de tandartsstoel lag en naar een 'Where's Wally' poster op het plafond keek. Een mooie manier om hem iets af te leiden van de behandeling. Door dit verhaal ontstond het idee om iets interactiefs te gaan maken gericht op tandartspatiënten. We zijn met studenten van het vak ‘Building Serious Games’ aan de slag gegaan en we hebben tandartsen en een game designer in het team betrokken. Je kunt je voorstellen dat het spel eenvoudig en rustig moest zijn want de patiënt moet wel ontspannen en geen onverwachte bewegingen maken tijdens een behandeling. Zo kwamen we op de onderwaterwereld: als speler bevind je je in een onderzeeër die in een soort tunnel vaart en er weer uit wil komen. Onderweg verzamel je luchtbellen en ontwijk je rotsen. Als je niks doet, zink je naar de bodem. Het spel stimuleert op een prettige manier om tot actie over te gaan.”

 

Welke successen zijn tot nu toe geboekt?

“We hebben ons paper Gaming at the dentist’s – serious game design for pain and discomfort distraction in 2013 gepubliceerd en daar wordt nog regelmatig uit geciteerd. Het onderwerp om met een digitale vorm van interactieve afleiding de pijn te verminderen was nog vrijwel onbesproken dus ons paper bracht echt wat nieuws. We hebben onze game op verschillende fora gepresenteerd. Ook is er veel belangstelling vanuit de media geweest; NOS op 3 maakte bijvoorbeeld een item. We krijgen veel positieve reacties, van patiënten en tandartsen. We denken dus dat het gamen echt een oplossing biedt, en al helemaal voor de ruim 800.000 mensen die een fobie hebben voor de tandarts of voor kinderen die lastig rustig te houden zijn.”

Met welke uitdagingen hebben jullie te maken (gehad)?

“Er zijn nog wel wat praktische uitdagingen. Er is weinig tijd tussen tandartsbezoeken in om de game klaar te zetten en om alle hygiëne vereisten in acht te nemen. Bovendien is het belangrijk dat de patiënten echt helemaal stilliggen, de game is daar ook op ontworpen. We moeten de funding vinden om volgende stappen te kunnen zetten en dat is op dit moment de belangrijkste uitdaging. We zoeken dus naar een geschikte partner met kennis van ondernemen.”

 

Hoe ziet de toekomst eruit?

“We zijn intussen het spel door gaan ontwikkelen om het adaptief te maken. Zo kunnen we de moeilijkheidsgraad van het spel aanpassen aan het niveau van de patiënt en ook de duur afstemmen op de duur van de behandeling. Ik zie dat er zoveel staat te gebeuren qua technologische ontwikkeling op dit vlak. Je kan nu al je mobiel laten fungeren als scherm. Dat scheelt in logistiek voor de praktijk want dan gebruik je deels je eigen materiaal. Kortom, in de toekomst hangt in de wachtruimte een scherm met de topscores van de praktijk en word je gestimuleerd liggend in de stoel met je eigen mobiel als scherm om je oude score te verbeteren terwijl de tandarts de behandeling uitvoert.”

 

Waarom is het goed dat deze innovatie nu ‘de wereld over gaat'?

"Iedereen beseft intuïtief de waarde van deze innovatie. Het spel is ontworpen met de bedoeling een oplossing voor een alledaags probleem te bieden. 'Gaming at the dentist' kan het gezonde leven makkelijker en ook nog eens leuker maken!"

/* */