De beste speaker ooit
Als het gaat om audiospeakers was lange tijd het devies: hoe groter hoe beter. De broers Timothy en Mattias Scheek draaiden dat concept om en ontwikkelden een speaker die hetzelfde geluid kan produceren, maar dan tien keer kleiner. Dun krachtige, compacte technologie biedt tal van toepassingen in de consumentenelektronica. Mayht, de succesvolle startup de broers opzetten, werd afgelopen jaar verkocht aan Sonos. In Pioneering Tech blikken zij voor het eerst terug.
Door Jurjen Slump âą 6 april 2023

In het gebouw van Mayht op een nondescript bedrijvenpark in het Zuid-Hollandse Nieuw-Vennep ademt alles audio. Overal staan speakers, in verschillende vormen en maten. Voorafgaand aan het interview moet de meetingroom eerst worden vrijgemaakt van confidentiële prototypes. Aan de muur hangt een groot scherm voor videoconferenties.
Sinds de verkoop van Mayht zijn Mattias en Timothy als hardware director in dienst van Sonos. Als ze niet in de VS zitten, wordt vanuit Nieuw-Vennep veelvuldig online overlegd met hun nieuwe collegaâs overzee. Mattias prijst de bedrijfscultuur van Sonos. âOnze culturen matchen heel goed. Sonos wordt gedreven door dezelfde drive om iets nieuws te doen en om innovatief te zijn.â Inmiddels, ruim een halfjaar na de deal zijn de broers âheel zekerâ dat ze de juiste keuze hebben gemaakt.


100 miljoen dollar
Sonos kondigde de koop van Mayht in april van 2022 aan. De speakerfabrikant betaalde ongeveer 100 miljoen dollar voor het bedrijf. Sonos prees de doorbraak op het gebied van transducers, die aan de basis ligt van Mahtâs innovatieve technologie. Transducers produceren het geluid en vormen daarmee de kern van speakers. De overname zal de âSonos experienceâ verder onderscheiden, aldus het bedrijf.
De verkoop van hun onderneming is het voorlopige hoogtepunt in de carriĂšre van Mattias en Timothy. Hoewel beide broers nog jong zijn, hebben ze al een indrukwekkende staat van dienst als het om audiotechnologie gaat. In hun eerste interview sinds de overname blikken zij voor Pioneering Tech terug.
Trillende deuren
âVan kinds af aan zijn we gefascineerd door speakersâ, vertelt Timothy. âOnze vader had een subwoofer en als hij luide muziek speelde, dan trilden de deuren. Ik dacht wow, geluid dat is een krachtig iets, cool. We vonden het meteen heel interessant. Onze moeder is daarnaast muzikaal. Ik denk dat die combinatie de kiem heeft gelegd voor onze interesse in audiospeakers.â
Al vrij snel werden de broers gegrepen door de droom om âde beste speakerâ ooit te maken en begonnen zelf te knutselen. âWe kochten tweedehands boxen en haalden die uit elkaar om te kijken hoe ze waren gebouwd. Daarna kochten we weer nieuweâ, vertelt. Mattias. âWat opviel was dat alle fabrikanten dezelfde componenten gebruikten, zoals een membraan, spoel, magneet en motorstructuur.â
âWij wilden een nieuwe markt ontsluitenâ
Eerste prototype
Door die onderdelen op een andere manier te monteren, wisten beide broers meer ruimte vrij te maken achter het membraan, dat het daadwerkelijke geluid produceert. Hierdoor kan het membraan meer bewegen, en dus meer geluid produceren zonder dat je een grotere behuizing nodig hebt. Dit vormt de kern achter de transducertechnologie van Mayht.
Het idee was eenvoudig, de uitvoering complex. Want het had nog heel wat voeten in aarde om de andere onderdelen naar de zijkant van de speaker te verplaatsen. âNa een jaar experimenteren hadden we ons eerste prototype, dat bestond uit karton aan elkaar gelijmd met Pritt Stiftâ, lacht Mattias. âMaar het werkte wel. Toen beseften we dat we iets bijzonders in handen hadden en besloten het te patenteren.â Want wat de broers hadden ontwikkeld, bleek een uniek innovatief element te bevatten.
TU Delft en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
Ten tijde van de doorbraak studeerden beide broers. Timothy volgde de opleiding acoustics product sound design in Utrecht (HkU), Mattias volgde de bachelor IO aan de TU Delft. âDeze opleidingen vulden elkaar goed aanâ, zegt Timothy. âMattias keek naar ons product vanuit de kant van industrieel ontwerpen. Hij kon helpen met het doorrekenen van de stijfheid. Ik wist veel van de audio en akoestiek en kon op die manier een waardevolle bijdrage leveren.â
Ook voor wat betreft persoonlijkheid vullen Mattias en Timothy elkaar goed aan. âHij is iets meer de visionair, de innovatorâ, zegt Mattias. âIkzelf ben meer de realist die kijkt naar de haalbaarheid.â

Delft Enterprises
Ten tijde van de technologische vondst, in 2016, besloten beide broers naar de TU Delft te stappen. De universiteit ondersteunt ondernemende studenten en medewerkers en heeft veel ervaring met het vastleggen van intellectueel eigendom. Via Delft Enterprises werd achtereenvolgens Mayht opgericht, het patent geregistreerd en investeerde de universiteit in de startup.
De jaren daarna stonden in het teken van marktonderzoek en doorontwikkeling van het product. Een van de belangrijkste problemen die ze moesten oplossen was de levensduur. De membramen in speakers zijn doorgaans van papier, maar Timothy en Mattias moesten naar een ander materiaal op zoek, omdat het papier scheurde door de hogere luchtdruk.
Doorbraak
âIn het begin stortte de technologie na vijf minuten in, vervolgens na een uur. Dat werd tien uur, toen 40 uurâ, vertelt Timothy. âDat was erg lastig, temeer omdat de interesse vanuit de markt toenam. Maar omdat het allemaal nieuw en geheim was, konden we met niemand sparren over een oplossing, behalve binnen het eigen team.â
Behalve fysieke prototyping maakten de broers ook gebruik van digitale simulaties. âDat was een grote en belangrijke stapâ, zegt Mattias. âHet is lastig, omdat speakers zich vaak onvoorspelbaar gedragen. Maar we wisten uiteindelijk een goed model te krijgen.â Tijdens een van die simulaties volgde uiteindelijk de doorbraak. Mattias: âWe zaten bij elkaar, waren aan het testen en zagen de resultaten. Voor veel mensen zijn het slechts lijntjes op een scherm, maar voor ons was het een droom die werkelijkheid werd!â

Martin Garrix
Intussen werd in de buitenwereld ook meer en meer bekend over de veelbelovende technologie die Mayht ontwikkelde. Na Delft Enterprises volgden UNIIQ, Forward.One en de bekende dj Martin Garrix als investeerder. âMartin Garrix zit in de industrie, dus wij waren heel geĂŻnteresseerd in zijn oordeelâ, vertelt Timothy. âHij was gelukkig super-enthousiast en daarnaast bleek hij ook te beschikken over strategisch inzicht en een groot netwerk waarvan we hebben geprofiteerd.â
Sonos
Toen Mattias en Timothy eenmaal een goed werkend prototype hadden, besloten zij om niet zelf een fabriek te bouwen en speakers te produceren. Uit de business cases bleek dat âlicensingâ van de technologie aan een bestaande fabrikant het meest interessant was. Timothy: âWij wilden een nieuwe markt ontsluiten, en dat kon het best met bestaande fabrikanten die ook de middelen hiervoor hadden.â
De verschillende investeringen stelden Mayht in staat om nog een aantal jaar te wachten met het commercialiseren van de technologie. âIn die tijd hebben we ons product continu verbeterd, waardoor we uiteindelijk in zee konden gaan met een grote speler als Sonos. Achteraf was dat de juiste strategie.â
Toekomst
Hun technologie zal veel teweeg gaan brengen, verwachten beide broers. âDe afgelopen decennia zijn speakers veel kleiner geworden. Als je een oude zuil pakt van 20 jaar oud, merk je dat het geluid beter klinkt dan een nieuwe speaker die kleiner isâ, zegt Mattias. âWe zijn dat gaan accepteren omdat het gemakkelijk is. Met onze technologie kunnen we speakers bouwen, in welk formaat ook, met het geluid zoals de artiest dat heeft bedoeld.â
De toepassingen in consumentenelektronica zijn legio: flatscreen-tvâs met hol, metalig geluid, smartphones, wekkerradioâs, noem maar op. âWe hebben wel overal speakers in zitten, maar het geluid klinkt niet goed. Wij gaan dat veranderen. Onze technologie zal niet zozeer leiden tot nieuwe toepassingen, maar bestaande producten beter maken. Er zit overal geluid in en daar zit ons grote potentieel. Vroeger was het devies: hoe groter hoe beter. Vanaf nu is het: hoe kleiner hoe beter.â