Hadrian

In een auto of vrachtwagen met geautomatiseerde rijmogelijkheden is het als menselijke bestuurder moeilijk om te weten wanneer je de controle moet overnemen. Op dit moment bestaan er verschillende niveaus, variërend van veel menselijk ingrijpen noodzakelijk, tot bijna volledig geautomatiseerde mobiliteit.

Het Holistic Driver Role Integration and Automation Allocation for European Mobility Needs (HADRIAN) project vertegenwoordigt een mensgerichte revolutie in de definitie van bestuurdersrollen in het geautomatiseerd rijden (AD). Het plaatst de menselijke mobiliteitsbehoeften binnen het grotere toekomstige Europese kader van gedeelde, individuele en vrachtmobiliteit. Het doel van HADRIAN is holistische rijsysteemoplossingen ontwikkelen op basis van realistisch ingerichte voertuig- en infrastructuurcapaciteiten, afgestemd op de menselijke capaciteiten. Uiteindelijk moet dit leiden tot een veilig, aanvaardbaar en betrouwbaar gebruik van de AD-functionaliteit en tot overgangen tussen verschillende AD-niveaus.

Rijden met machines

HADRIAN richt zich op soepel vloeiende mens/machine-interfaces (f-HMI) die rekening houden met de omstandigheden van de omgeving en de bestuurder. Ze geven adaptieve signalen en informatie of dragen autoriteit over die de bestuurder nodig heeft om de overgang tussen de verschillende AD-niveaus veilig te laten verlopen. Voor deze f-HMI worden real-time bestuurdersstatusmodellen, nieuwe sensor- en informatiefusiemethoden & -algoritmen, alsook beslissingslogica-algoritmen voor contextgevoelige interventies en informatieaanbiedingen ontwikkeld. Een (vloeiend) lessysteem zal een stapsgewijze training van de bestuurder opleveren en zal gekalibreerde vertrouwensniveaus mogelijk maken.

In dit project zullen onderzoekers van Industrieel Ontwerpen, de TU Delft een vloeiende interface ontwerpen die zich richt op de controle overgang (van Automatisch naar Handmatig rijden) situatie en voor elk scenario van de drie persona's (Ouderen, Vrachtwagenchauffeur, kantoormedewerker) die in het project worden gecreëerd.

Veiliger

HADRIAN streeft er uiteindelijk naar om de veiligheid van AD niveau-overgangen met 85% te verhogen ten opzichte van traditionele, niet-adaptieve HMI's, en een aanvaardbaarheid van 95% te bereiken. Negentien studies van menselijke deelnemers, die een breed scala aan demografische en culturele factoren van bestuurders omvatten, zullen f-HMI-concepten en methoden voor bestuurders monitoren in rijsimulatoren en demonstraties in het veld onderzoeken en evalueren. Deze laatsten zullen worden uitgevoerd met behulp van het volledige scala van lichte tot grotere passagiersvoertuigen en vrachtwagens (L-, M- en N-klasse). Uiteindelijk zullen de HADRIAN-demonstratoren en effectiviteitsmetriek worden vertaald in richtlijnen en aanbevelingen voor OEM's wereldwijd voor de integratie van veilige, aanvaardbare en betrouwbare AD-technologieën en -functionaliteiten in menselijke systemen.

HADRIAN partners:

  • Delft University of Technology
    • Faculty of Industrial Design Engineering
    • Faculty of Mechanical Engineering
  • Kompetenzzentrum – Das Virtuele Fahrzeug, Forschungsgesellschaft MbH (Germany)
  • Universidad de Granada (Spain)
  • National Technical University of Athens (Greece)
  • VDI/VDE Innovation + Technik GmBH (Germany)
  • Fundacion Tecnalia Research & Innovation (Spain)
  • Rheinische-Westfaelische Technische Hochschule Aachen (Germany)
  • Bundesanstal für Strassenwesen
  • Commissariat a L ‘Energie Atomique et aux Energies Alterntieves
  • Institut für Innovative Energie & Stoffaustauchsysteme
  • Nervtech, Rasiskave in Razvoj Doo
  • Asfinag – Autobahnen- un Schnelstrassen-Finanzierungsactiengesellschaft
  • AVL List GmbH
  • Ford Otomotiv Sanayı Anonim Sirketi
  • University of Surrey
  • Paris-Lodron Universität Salzburg