Implicaties van COVID-19 en inclusieve luchthavengebruikerservaring

Dit mobiliteitsproject richt zich op het onderzoeken van de implicaties van de COVID-19 pandemie voor de gebruikerservaring op luchthavens. Het doel is om de luchthavengebruikers en aspecten met betrekking tot hun ervaring in kaart te brengen om zo een holistisch begrip te creëren voor alle belanghebbenden, van systemen tot operaties en diensten.

Deze gebruikerservaring is relevant voor alle aspecten van de luchthaven: van gebouwde omgeving en architectonische / (master)planning en operationele planning, tot technologie en ondersteunende infrastructuur. De benadering van ontwerpend onderzoek is nuttig om de holistische ervaring van de gebruikers en de saillante behoeften van de belanghebbenden voor toekomstige verbeteringen te onderzoeken.

Wij onderzoeken gerichte, bredere uitdagingen en kansen in de luchtvaartindustrie door middel van een longitudinale studie via enquêtes en kwalitatief onderzoek. Hierbij is een intercultureel en internationaal team van onderzoekers betrokken, om in samenwerking met internationale partners een wereldwijd inzicht in de problemen en ideeën voor mogelijke oplossingen te ontwikkelen. Deze partners zijn onder meer de Singapore University of Technology and Design (SUTD, Singapore), NKCU (Taiwan), Georgia Tech (VS), en de luchthavendivisie van de staatspolitie van Zürich in Zwitserland.

Dit onderzoek beoogt uiteindelijk bij te dragen aan een toekomstgerichte inclusieve luchthavenervaring voor elke gebruiker in het ecosysteem van de luchthaven, van passagiers, bezoekers en werknemers tot alle andere belanghebbenden. Uiteindelijk zal het resulteren in veerkrachtige reisprocessen en verbeterde bedrijfsprestaties te midden van/na de COVID-19 pandemie.