Decaan

Ena Voûte is sinds september 2012 terug bij haar alma mater als decaan: zij studeerde Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en studeerde af bij Unilever in Engeland op innovatieve verpakkingen. In de jaren negentig werkte ze bij Unilever, in diverse Europese landen waar ze launch-, merk- en marketingstrategieën ontwikkelde, onder meer voor producten als Magnum, Becel en Lipton. Begin deze eeuw stond ze als marketingdirecteur aan de wieg van financiële vergelijkingssite Independer en werkte ze als innovatieconsultant bij Altuïtion. Vervolgens werkte zij negen jaar bij Philips Consumer Lifestyle aan persoonlijke verzorging en bij Lighting in diverse wereldwijde rollen.

Ena is getrouwd en moeder van twee teenagers.

Ena: “Na een aantal jaar terug te zijn bij Industrieel ontwerpen zie ik helemaal bevestigd dat onze studenten, afgestudeerden, docenten en onderzoekers erg veel goeds kunnen bijdragen aan de maatschappij. Als ontwerper ben je erin getraind om allerlei verschillende invalshoeken met elkaar te verbinden. Wij kijken speciaal naar de mens kant, hoe de mens en technologie op elkaar aan te laten sluiten en vervolgens of het ook bedrijfsmatig realiseerbaar is. De opgedane kennis sinds onze oprichting in 1969 dragen wij over op onze studenten en door onderzoek komt er continue nieuwe kennis bij. Van oorsprong zijn wij productontwerpers. Daar zijn later services bijgekomen en nu bedenken we zelfs hele systemen om een ieders leven te verbeteren."

In de komende jaren verdiept de faculteit zich in de volgende vijf gebieden:

  • Care for our health: gezondheidszorg en in het bijzonder vitaal ouder worden. Het aantal ouderen in onze populatie zal sterk toe nemen en daarmee de behoefte aan zorg. Als we ervoor kunnen zorgen dat ouderen langer zelfstandig kunnen leven en de laatste jaren van het leven aangenamer zijn, dan winnen we al veel aan kwaliteit;
  • Let's RE(d)USE: beter gebruik van de beschikbare middelen om onze aarde niet “op te eten”. We kijken naar het ontwerpen met (schaarse) materialen, hergebruik ervan om uiteindelijk uit te komen bij een circulaire economie die nog een stap verder gaat dan C2C;
  • People in transit: hoe kunnen reizigers zo comfortabel mogelijk reizen;
  • Meaningful interactions: de aansluiting van technologie op de mens met name kijkend naar de alom vertegenwoordiging van internet en interactie met nieuwe materialen;
  • Unlocking people: het vrijmaken van de kracht van mensen zelf door gedragsverandering. Veel van onze problemen doen zich voor omdat we ons zo gedragen als we doen. Als we daar wat aan veranderen kunnen we beter voor onszelf en voor anderen zorgen.