Design Communication & Visualisation

Het vermogen om iets te kunnen visualiseren wat nog niet bestaat is voor ontwerpers essentieel. Want in de wereld van het ontwerpen worden ideeën overgebracht door middel van tekeningen en visuele weergaven. In dit vak leer je vaardigheden en technieken voor het creëren en communiceren van een ontwerp. Je bouwt visuele geletterdheid op en wordt gesteund bij het ontwikkelen van je eigen stijl als ontwerper.

Effectief gedachten en concepten kunnen communiceren naar klanten en leden van het projectteam is in de wereld van het ontwerpen van cruciaal belang. Bij dit keuzevak draait het om het leren van de taal en vaardigheden die nodig zijn om ontwerpprocessen en -projecten te leiden en daarover te communiceren.

Je bestudeert de theorie achter technieken voor visuele communicatie. Je leert over generatieve communicatie – het gebruik van visualisatietechnieken om een ontwerp te maken – door te werken aan schetsen. Je maakt kennis met onderzoekende communicatie, waarbij je leert hoe je aan anderen je ontwerp duidelijk maakt met praktische technieken zoals storyboarding, digitale technieken, animatie en grafisch ontwerp.

Je werkt aan je vermogen om zowel concrete als abstracte elementen van een ontwerpscenario of -proces te visualiseren en communiceren. Je doet inzicht op in de verschillende fasen waarin een ontwerp tot stand komt en de complexe verbanden binnen een systeem. Je leert problemen analyseren en oplossen en vervolgens oplossingen ontwerpen met behulp van visuele communicatie.

Je breidt je eigen visuele bibliotheek uit door een portfolio met schetsen en visualisaties op te bouwen, waarmee je je voorbereidt op het afstudeerproject van de bachelor en de volgende stappen in je loopbaan.

Vakcoördinators perspectief

“Als iemand uit de ontwerppraktijk kan ik je verzekeren dat ontwerpers visuele taal gebruiken. Als je iemand een voorstel of idee wilt voorleggen, zou ik dat visueel doen: dat is beter en concreter. Voor een ontwerper is het een van de onmisbare tools om mee te werken, zowel voor generatieve als voor onderzoekende doeleinden.”

Jan Willem Hoftijzer