Design Didactics

Net zoals er niet maar één manier is om te leren, is er ook geen universele manier om les te geven. Maar als het gaat om lesopzet, kan de didactiek ons helpen de beste methode te vinden voor uiteenlopende situaties. Het is een kwestie van de kennis en theorie aanpassen aan de student met wie je te maken hebt. Bij dit vak geven studenten les aan studenten.

Of je nu het onderwijs in wilt of niet, met dit keuzevak verdiep je je eigen inzicht in het ontwerpproces, ontwerptechnieken en methodologie. Dat doe je door je te focussen op didactische uitgangspunten en de manier waarop je onderwijs op het gebied van ontwerp en ontwerpproces inricht.

Je verkent verschillende leerstijlen en diverse manieren om leerdoelen, activiteiten en beoordeling op elkaar af te stemmen. Je onderzoekt de essentie van competenties, manieren om feedback te geven en effectief lesgeven voor de groep. Ook coachingstijlen, gespreksvaardigheden en methoden om studenten te helpen reflecteren komen aan bod.

In het kader van ervaringsgebaseerd onderwijs brengen studenten het geleerde in de praktijk door bij Design Project 2 docenten te ondersteunen. Als onderwijsassistenten engageren studenten zich diepgaander met het leerproces.

Dit vak maakt studenten bewust van hun eigen leerproces door dat van anderen te onderzoeken. Studenten worden beter in reflecteren, empathischer en verbaal competenter. En mogelijk worden sommigen geïnspireerd om een van de ontwerpdocenten van de toekomst te worden.

Vakcoördinators perspectief

“Ik ben trots op de studenten, omdat ze heel goed zijn in wat ze doen. Ik hoor van de studenten dat de studenten didactiek hen erg helpen, omdat ze dichter bij de studenten staan en hen beter begrijpen. Het doet me genoegen om didactische kennis door te geven, maar het vak is breder dan dat. Het gaat om een geheel aan ‘soft skills’ die ingenieurs ook in hun professionele bestaan goed van pas kunnen komen.”

Jelle Zijlstra