Design Engineering Contest

Een robot bouwen voor een wedstrijd klinkt leuk. Maar wat als de middelen en tijd beperkt zijn? Dit vak is een simulatie van een ontwerpervaring in de praktijk. Hoe maak je iets dat functioneert met de middelen die je hebt? Dat is een kwestie van doelgericht en praktisch creatief ontwerpen, maar de rol die mensen spelen binnen een team is ook belangrijk.

In de ontwerpwereld zijn er harde deadlines en heb je niet altijd de dingen die je nodig hebt om iets te laten werken. Dit keuzevak biedt een fascinerende ervaring die slim ontwerpen aanmoedigt; het overkoepelende doel van het vak is om je vaardigheden als teamspeler te vergroten.

Geef je over aan het idee dat ontwerpen niet alleen iets tekenen is, maar ook iets maken dat daadwerkelijk functioneert. Met behulp van een handleiding en basisgereedschap moeten de teams een op afstand bestuurde robot bouwen die eenvoudige taken kan uitvoeren zoals een blokkentoren bouwen.

Je werkt samen aan unieke ontwerpoplossingen voor de uitdaging. Je doet mee aan een afvalwedstrijd waarbij je het opneemt tegen de andere robots. Je krijgt inzicht in de rollen die mensen spelen in een team, waaronder dat van jou. Wat voor bijdrage levert iemand, hoe gedraagt hij of zij zich, en wat kun je over jezelf leren als je in teamverband aan een opdracht werkt?

Uiteindelijk kan er maar één de winnaar zijn, maar iedereen zal hiervan leren.

Vakcoördinators perspectief

“Ik vind dit een belangrijk vak, omdat het over techniek in de praktijk gaat en een ontwerpopdracht in de realiteit perfect nabootst. Zelfs de studenten die in de eerste ronde afvallen vinden het een geweldige ervaring. Zij maken hetzelfde leerproces door als de winnaars. Er is dus niet één winnaar, iedereen wint.”

Arjen Jansen