< Semester 6 > Volgend vak

Design for the Circular Economy

De natuur kent geen verspilling. Denk maar eens aan een boom, waarvan de bladeren groeien en vallen, waarna deze voedsel worden voor iets anders. Dat is de inspiratie achter de circulaire economie. Maar hoe kunnen we meer gaan ontwerpen zoals de natuur dat doet? In dit vak worden studenten voorbereid op een belangrijke rol bij het ‘wegontwerpen’ van afval en de overgang naar een circulaire economie.

De overgang van een lineaire naar een circulaire economie gaat verder dan alleen het ontwerp van een product: er moet een geheel systeem worden ontworpen. Dit keuzevak biedt een holistisch perspectief, naast de kennis en tools waarmee ontwerpers bedrijven kunnen steunen bij die overgang.

Je leert hoe bedrijfsmodellen van invloed zijn op wat er mogelijk is in het je ontwerp. Je verkent manieren om reparatie, renovatie, revisie en uiteindelijk recycling onderdeel te maken van het ontwerpproces. Je krijgt inzicht in manieren om de bruikbare levensduur van producten te verlengen, waarde te behouden en afval ‘weg te ontwerpen’.

Je doet diepgaand onderzoek naar de praktijk om circulaire bedrijfsmodellen te bestuderen. Je verkent strategieën voor herwinning en de manieren waarop deze waarde toevoegen aan de circulaire economie. Je past deze kennis toe bij de analyse en deconstructie van een lineair product om een herontwerp te kunnen voorstellen op basis van de principes van de circulaire economie.

Je doet zowel theoretisch als praktisch inzicht op in manieren om de zakelijke en ontwerptechnische aspecten van de overgang naar circulair te benaderen, als voorbereiding op jouw transformerende rol voor een duurzamere toekomst.

Student work showing the disassembly of a computer mouse and it’s priority parts, credit: A. Spruit.

Vakcoördinators perspectief

“Ik ben er erg trots op dat bij dit vak state-of-the-art-tools worden gepresenteerd en studenten van de kennis worden voorzien die zij nodig hebben om bedrijven te helpen ontwerpen voor de circulaire economie. Ze krijgen gelegenheid om de geleerde tools te onderzoeken en daadwerkelijk toe te passen. Dat is praktijkgericht én inspirerend.”

Ingrid de Pauw

> Volgend vak