Design Project 1 – Diving into Design

Soms is de beste manier om iets te leren om het te doen. Dat geldt ook voor ontwerpen. In het kader van ervaringsgebaseerd onderwijs bestaat dit vak uit uitdagingsgebaseerde projecten waarbij studenten kennismaken met de volle breedte van de opleiding Industrieel Ontwerpen. Hier gaat het niet om de resultaten, maar om het proces.

Dit vak vergroot het inzicht in de aard van ontwerpen en creëert context en betekenis voor de gehele bacheloropleiding.

Het eerste wat je moet doen is je realiseren dat je nog geen kwalificaties hebt. Dat je nog heel veel niet weet, maar wel gemotiveerd bent om te leren. Met de nadruk op ervaring, leren door te doen en te denken, verken je de zes hoofdcompetenties van ontwerpen: navigeren, integreren, framen, conceptualiseren, visualiseren/prototyperen en evalueren. Je ontdekt hoe je deze competenties inzet in vier microprojecten, waarbij je verschillende ontwerpuitdagingen aangaat. De resultaten zijn niet belangrijk; het gaat om het proces, om kennis opdoen, ervaringen delen en reflecteren.

Dan kun je aan de lange weg naar de top beginnen. Je ervaart hoe een ontwerp wordt gerealiseerd, wanneer het concreter en tastbaar is, en maakt van de grond af een ontwerp. Tijdens deze ervaring krijg je inzicht in hoe het voelt om ontwerper te zijn en je eigen ontwerpproces te ontwikkelen als voorbereiding op de rest van het traject.

Image by Marinka Roest

Vakcoördinators perspectief

“Ik vind het prachtig om aan het begin van de opleiding dit vak te geven, de toon te zetten en de studenten een basis te geven. Wij geven studenten de gelegenheid om ervaring op te doen en met ontwerp te spelen, en helpen ze tegelijk om een leergierige houding aan te leren.”

Silje Dehli