Entrepreneurial Innovation by Design

Bij de woorden ‘ondernemerschap’ en ‘innovatie’ denk je al gauw aan resultaten, een nieuw bedrijf of vernieuwend ontwerp misschien. Maar hoe zit het met het gedrag dat leidt tot die innovaties, waarbij de kloof tussen idee en realisatie wordt overbrugd? Laten we daar eens nuchter naar kijken en ons inzicht verdiepen door ontwerpgedreven ondernemersgedrag binnen organisaties te verkennen.

In dit keuzevak wordt de link gelegd tussen theoretisch inzicht in ontwerpgedreven ondernemersgedrag en de praktijkervaringen van mensen binnen organisaties.

We verkennen het concept ondernemerschap door te kijken naar de menselijke interacties en samenwerkingen die onmisbaar zijn om verandering teweeg te brengen en de obstakels tussen idee en realisatie te overwinnen. Je bouwt een mentaal model dat kan functioneren als lens om het gedrag binnen organisaties te observeren. Je denkt na over de dynamiek met betrekking tot innovatief gedrag binnen organisaties, waarbij je rekening houdt met de rol die wordt gespeeld door technologie, mensen en organisatie. En je krijgt inzicht in de rol van de ontwerper binnen het ondernemende innovatieproces.

Je gebruikt hulpmiddelen zoals Kolbs model voor ervaringsleren en de Myers-Briggs type-indicator om je eigen persoonlijkheid te onderzoeken en je een vocabulaire eigen te maken om het gedrag van anderen beter te kunnen begrijpen. Je inventariseert en legt verbindingen tussen belangrijke gedragingen binnen het innovatieproces.

Om je de theorie eigen te maken onderzoek je casestudy’s. Je bereidt je voor op een gesprek met de mensen op de werkvloer. Aan de hand van die gesprekken leg je de link tussen de theorie en wat er in de praktijk gebeurt. Je maakt inzicht in gedrag relevant voor jouw toekomst als ontwerper.

Vakcoördinators perspectief

“Het maakt me trots om de studenten de kennis en het inzicht te geven die ik in 30 jaar heb opgebouwd. De menselijke dimensie, de sociaal-interactieve dimensie van innovaties – dat is gedurende mijn hele loopbaan het terugkerende thema geweest. Mijns inziens moeten alle studenten ontwerpen daar wat van afweten, dus wil ik het zodanig presenteren dat het voor hen relevant is.”

Frido Smulders