Health

Inzicht in de doelgroep is bij ontwerpen cruciaal. Dat kan een extra uitdaging zijn als je ontwerpt voor de zorg, aangezien dat een complex systeem van stakeholders is met elk hun eigen perspectief. In dit vak leer je die complexiteit doorzien en navigeren, waarbij je wordt uitgedaagd om je eigen perspectief te vinden als ontwerper op het gebied van gezondheidszorg.

Je krijgt zicht op het Nederlandse zorgstelsel door relevante onderwerpen, ontwikkelingen en uitdagingen op dit gebied te onderzoeken, zoals geavanceerde medische technologie, patiëntervaringen, digitalisering en regelgeving. Bij dit keuzevak draait het om het opbouwen van kennis ter voorbereiding op het ontwerpen van producten, diensten en interventies in de context van de zorg.

Je brengt het traject dat de patiënt aflegt in kaart om vanuit het perspectief van de patiënt inzicht te krijgen in de complexiteit van het systeem en de stakeholders. Je onderzoekt de interacties van stakeholders binnen dit traject en de manier waarop deze de behoeften, wensen en ervaringen van de patiënt bepalen.

Je luistert naar stakeholders uit de zorg om van hun ervaringen en expertise te leren. Je leest belangrijke wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke publicaties als voorbereiding op een constructieve dialoog met de stakeholders. Je leert je eigen perspectief te ontwikkelen en te verdedigen.

Je reflecteert op wat je leert, waarbij je rekening houdt met hoe je je als ontwerper wilt ontwikkelen en wat voor rol je zou kunnen spelen in het complexe vakgebied van de zorg.

KonneKt: a modular game which can be played on windows of hospital isolation rooms. By Job Jansweijer for Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie.
KonneKt: a modular game which can be played on windows of hospital isolation rooms. By Job Jansweijer for Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie.

Vakcoördinators perspectief

“Er zijn altijd een paar studenten actief bij de discussies betrokken en een paar niet. Het zou fijn zijn om een atmosfeer te scheppen waarin betrokken discussies kunnen worden gehouden, zonder dat studenten verlegen hoeven te zijn, of bang dat iets een domme vraag is, maar zich voldoende op hun gemak voelen om aan de dialoog deel te nemen.”

Armagan Albayrak