Machine Learning for Design

In de geschiedenis van de mensheid hebben enkele technologieën een transformerend effect op de samenleving gehad. Kunstmatige intelligentie, waar machinaal leren onderdeel van is, is daar een van. Voor ontwerpers die een bijdrage willen leveren aan een betere toekomst is inzicht in deze technologie onmisbaar. Dit vak, waarin het complexe onderwerp machinaal leren aan bod komt, maakt dat mogelijk.

Het doel van dit keuzevak is om ontwerpstudenten in staat te stellen om machinaal leren als digitaal ontwerpmateriaal te combineren, te manipuleren en ermee te spelen.

Op basis van een praktische benadering maak je kennis met de mogelijkheden en beperkingen van state-of-the-art-methoden voor machinaal leren. Je maakt prototypes, ruwe concepten, waarin technologie voor machinaal leren wordt gebruikt om een functionaliteit mogelijk te maken of het ontwerpproces van een product of service te ondersteunen.

Denk bijvoorbeeld aan een slimme thermostaat die reageert op signalen van de gebruiker, niet alleen haptisch, maar ook via beweging of stem. Of denk aan de analyse van een grote hoeveelheid tekst afkomstig uit interviews met gebruikers om feedback te krijgen over de manier waarop mensen product of dienst gebruiken. En dan zijn er hele systemen zoals mobiliteit of steden die worden gerund door algoritmes. In vrijwel alles wordt tegenwoordig een aspect van intelligentie gebruikt.

Dit vak geeft inzicht in de complexiteit van de technologie waarmee ontwerpers binnen ontwerpteams betekenisvolle interactie kunnen aangaan, om menswaardige technologie te creëren en een betere samenleving te voorzien die is opgebouwd met automatisering en intelligentie.

Vakcoördinators perspectief

“Het geeft me een trots gevoel om te zien hoe ontwerpers in staat zijn om overwegingen die veelal een rol spelen bij het ontwerpen van producten voor een digitale wereld, waarbij waarden en de mens centraal staan, te vertalen naar de praktijk. Ik heb niets dan respect voor mensen die vragen of en hoe iets moet worden gedaan, en dat vervolgens doen. Voor mij als docent is dat heel dankbaar.”

Alessandro Bozzon