Materials & Manufacturing

Stel je voor dat je een materiaal op zetmeelbasis gebruikt om een eetbare lunchtrommel van te maken. Of een biobased hoesje voor een tablet. En waarom zou je geen mengsel van zetmeel en zand gebruiken om een bloempot van te maken, of een materiaal van mosselschelpen om een keramische lamp mee te 3D-printen? In dit vak onderzoek je het gebruik van biobased materialen, nieuwe materialen geproduceerd door hergebruik van afvalstromen.

Wetenschappers en ontwerpers zijn op mondiale schaal op zoek naar duurzame alternatieven voor op koolstof gebaseerde organische materialen. Nieuwe ecologische materialen kunnen worden ontworpen door materialen te winnen uit bio-afvalstromen zoals koffieafval, fruitafval, houtsnippers, zetmeel en/of andere bio-gebaseerde materialen. In dit keuzevak willen we een groene toekomst creëren door ons bewust te worden van de bio-gebaseerde materialen om ons heen. In het keuzevak ‘Materials and Manufacturing’ onderzoek je hoe je zulke nieuwe materialen uit bio-afvalstromen maakt, verwerkt en de eigenschappen ervan test.

Je leert werken met de juiste tools die nodig zijn om te ontwerpen met dergelijke nieuwe (en vaak nog niet bestaande) materiaalsamenstellingen. Hoe kun je het beste een product maken, testen en modelleren dat gemaakt is met een nieuw, zelf-ontworpen materiaal? Productie-, test- en gebruiksaspecten van specifieke case studies staan centraal in dit keuzevak.

De inhoud van dit vak is relevant voor IDE-studenten, omdat je kennis en inzicht krijgt in hoe de keuze van geschikte fabricagetechnieken en materialen het ontwerp van een product bepaalt. De technische prestaties en de ervaren functionaliteit van eindproducten worden uiteindelijk bepaald door de onderliggende materialen en fabricagekenmerken.

Vakcoördinators perspectief

“Ik overbrug graag de kloof tussen materialen en productie aan de ene kant en ontwerp aan de andere kant. Ook lever ik graag een bijdrage aan het ontwerp van eenvoudige, goede en duurzame producten.”

Sepideh Ghodrat