Mechatronics

Mechatronica overbrugt de kloof tussen de fysieke en de digitale wereld, door mechanica, elektronica en informatica met elkaar te integreren. Voorbeelden variëren van een eenvoudige elektrische waterkoker die bij een bepaalde temperatuur automatisch afslaat tot een hightech-drone die afbeeldingen naar een smartphone stuurt. In dit vak wordt het gebruik onderzocht van synergie voor het creëren van slimme, betaalbare, betrouwbare en veelzijdige consumentenproducten waarbij de mens centraal staat.

Mechatronica overstijgt grenzen tussen vakgebieden en combineert principes uit de mechanica en elektronica om producten te maken die zich intelligent gedragen. Bij dit keuzevak ligt de focus op de integratie van technologische, organisatorische en menselijke aspecten bij de creatie van technologisch geavanceerde producten voor services en systemen.

Je bouwt kennis en vaardigheden op met betrekking tot software, micro-elektronica, embedded systemen, besturingstheorie, mechanica, modellering en ontwerpen. Je gebruikt deze om slimme producten te ontwerpen die worden gekenmerkt door geavanceerde automatisering, snellere responstijden, een kleiner formaat en beter geïntegreerde functies tegen een betaalbare prijs. Je houdt rekening met de gebruikerservaring door functie én comfort in het ontwerp op te nemen. Alles draait om het creëren van synergie tussen mechanische en elektronische componenten, waarbij je streeft naar toegevoegde waarde.

Je houdt je bezig met wetenschappelijk gedreven ontwerp door theoretische kennis in te zetten bij het maken van weloverwogen, gefundeerde keuzes in je ontwerp. Je ervaart ontwerpen in de praktijk door je eigen slimme product te bouwen. Je leert in aaneengesloten stappen van concept naar prototype te gaan, waarbij je competenties op het gebied van mechatronica opdoet en kritisch leert denken.

Uiteindelijk leer je dat ontwerpen geen kwestie is van perfectie nastreven. Het is altijd een compromis, waarbij je op zoek gaat naar een ontwerp waarin technologie, betaalbaarheid en aantrekkelijkheid goed met elkaar in evenwicht zijn.

Vakcoördinators perspectief

“Ik geniet ervan om op de laatste dag van het vak de presentaties en eindresultaten van de studenten te zien. Het meest trots ben ik op het feit dat ze kennis opdoen. Ik wil dat ze een unieke competentie opbouwen in mechatronica-ontwerp. Mijn focus ligt altijd op hun competentie, maar ik wil ook dat ze het naar hun zin hebben en gemotiveerd zijn om deze nieuwe competenties op te doen.”

Wolf Song