800.000 wetenschappelijke publicaties open access beschikbaar via NARCIS

In samenwerking met universiteiten en andere onderzoeksinstellingen zijn nu ruim 800.000 wetenschappelijke publicaties open access toegankelijk via NARCIS, het nationale platform voor wetenschappelijke informatie.

Het repository-team van de bibliotheek van de TU Delft heeft ervoor gezorgd dat de grens van 800.000 open access publicaties onlangs werd overschreden. Van TU Delft zijn ruim 52.000 publicaties vindbaar via NARCIS, bijna allemaal open access. Mieke Heukels, lid van het repository team namens het hele team: "Thuiswerken hoeft geen belemmering te zijn om samen grenzen te overschrijden."

Onder deze ruim 800.000 open access publicaties zijn 332.000 tijdschriftartikelen en ruim 87.000 proefschriften. De publicaties zijn afkomstig van alle Nederlandse universiteiten, HBO-Kennisbank (publicaties van lectoren van 26 hogescholen), KNAW, NWO en andere wetenschappelijke instellingen zoals RCE-Archeologische rapporten, TNO, RIVM, NIVEL, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), in totaal 38 repositories. In 2020 zijn al ruim 14.000 open access publicaties verschenen, grotendeels artikelen.

Lees ook: Steeds meer TU Delft-onderzoekers kiezen voor open access publiceren