Informatie over lenen

Informatie over lenen

Een deel van onze collectie is uitleenbaar. Om te kunnen lenen moet je lid zijn van de bibliotheek. Als medewerker/student van de TU Delft ben je dit automatisch. Je kan inloggen met je NetID en boeken lenen met je campuskaart. Ben je geen medewerker/student van de TU Delft dan moet je een lenerspas aanvragen.

Hoe werkt het?


Hoe/waar vind ik de uitleenbare boeken?

De locatie van uitleenbare boeken vind je via de zoekboxtab Boeken en tijdschriftartikelen op de homepagina. Het zoekresultaat geeft aan waar je het kunt vinden (op welke locatie en het plaatsnummer).

Boek gevonden en dan?

Fysiek boek
Een fysiek boek kun je via het zelfbedieningsstation in de hal zelf lenen. Als TU medewerker/student doe je dat met je campuskaart. Als je geen TU medewerker/student bent met je lenerspas. Als dit niet lukt, kun je bij de balie om hulp vragen.

Het kan zijn dat de titel die je hebt gevonden in de catalogus (via de zoekbox op de homepage) zich bevindt in ons Trésor. In je zoekresultaat herken je dit aan de code ‘TR’. Deze Trésor materialen inzien? Stuur een mail naar library@tudelft.nl om een afspraak te maken.

E-book
Gaat het om een e-book dan is het afhankelijk van de afspraken met de betreffende uitgever of je het alleen in kunt zien of ook  (deels) kunt downloaden. Om het e-book in te kunnen zien moet je met het TU Delft netwerk verbonden zijn. (Zie ook: toegang vanuit huis)

Bekijk voorbeelden 'hoe verkrijg ik een boek of e-book': Tulib resources.

Boek blijkt uitgeleend en dan?

Het kan zijn dat het door jou aangevraagde boek uitgeleend is. In dit geval kun je dit reserveren. Als je inlogt  (met een NetID als je TU Delft medewerker/student bent of met je onegini inloggegevens als je TU Delft medewerker/student bent) kun je een reservering plaatsen. De lener mag het boek dan niet meer verlengen.  

Zodra het boek teruggebracht wordt naar de Library, ontvang je van ons een email dat de reservering gereed staat in de buitenring van de informatiebalie. Het boek is dan nog niet uitgeleend, dit kan je zelf doen bij het zelfbedieningsstation in de hal. Wij houden aangevraagde boeken 5 werkdagen voor je beschikbaar.

Gevonden titel is geplaatst in 'Closed stacks' (depot), en dan?

Het kan zijn dat de titel die je hebt gevonden in de catalogus (via de zoekbox op de homepage) zich bevindt in ons depot. In je zoekresultaat herken je dit aan de term  ‘Closed stacks’.  Door in te loggen en de knop ‘Place hold’ te gebruiken, kan je het boek/tijdschrift opvragen.

Gaat het om een boek dan kun je tijdens kantooruren (ma t/m/ vrij tot 17:00) na ongeveer 30 minuten het aangevraagde boek ophalen uit de buitenring van de balie. De boeken staan gesorteerd op de achternaam van de aanvragers. Als je een aanvraag doet buiten kantooruren, kan je deze de volgende werkdag ophalen bij de balie en aan jezelf uitlenen bij het zelf-service station. Zie ook de openingstijden van het depot. We houden aangevraagde boeken 5 werkdagen voor je beschikbaar.

Gaat het om een tijdschrift dan moet je even langs de balie om het aangevraagde tijdschrift na ongeveer 30 minuten op te halen. Ze zijn alleen ter inzage (we houden een campuskaart of bibliotheekpas achter als onderpand).

Boeken inleveren

Je kunt de boeken zelf inleveren of deze per post opsturen. Uiteraard zijn de kosten voor het terugsturen per post voor eigen rekening. 

Postadres: TU Delft Library, Postbus 98, 2600 MG Delft

Verlengen

De standaard uitleentermijn is 4 weken. Daarna verlengen wij elke 4 weken automatisch het boek totdat: 

  • Iemand anders het boek reserveert.
  • Je het 26 weken in je bezit hebt.
  • Je hebt een openstaande boete

Als  één boek te laat wordt ingeleverd of wordt gereserveerd, stopt ook de automatische verlenging van alle andere boeken op jouw account.

Er kunnen geen rechten ontleend worden bij het niet ontvangen van de herinneringsmails.

De regels


Uitleentermijn

4 weken. Daarna verlengen wij elke 4 weken automatisch het boek totdat: 

  • Iemand anders het boek reserveert
  • Je het 26 weken in je bezit hebt
  • Je hebt een openstaande boete.

Als  één boek te laat wordt ingeleverd of wordt gereserveerd, stopt ook de automatische verlenging van alle andere boeken op jouw account.

Er kunnen geen rechten ontleend worden bij het niet ontvangen van de herinneringsmails.

Aantal uitleningen tegelijkertijd

20 titels.

Te laat
  • Boete € 0,20 per dag per boek, maximaal € 10 per boek.
  • Je boete kun je aan de informatiebalie betalen.
  • Pas wanneer de totale openstaande boete betaald is, kun je weer lenen.
  • We versturen herinneringen per e-mail bij 7, 20 en 45 dagen te laat.
  • Is het boek na 52 dagen te laat nog niet terug, dan sturen wij een factuur met vervangingskosten, boete en € 25 administratiekosten.
Hoe boetes voorkomen

Check regelmatig je "leners informatie" in My Library Account en verleng je geleende boeken.

Neem de uitleenbon mee, deze ontvang je als je een boek leent met ons zelfbedieningsstation in de hal. Maak direct een herinnering aan in je agenda.

Als je problemen hebt met je geleende boeken, aarzel dan niet te lang om naar de Informatie balie te gaan.

Leen ons materaal nooit uit aan anderen, jij bent verantwoordelijk!

Boek kwijt of beschadigd?

Je betaalt vervangingskosten, administratiekosten en eventueel een openstaande boete.