08 augustus 2023

Veni-beurs voor vormveranderende windturbines - een manier om meer energie te produceren in turbulente omgevingen

Vijf veelbelovende onderzoekers van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft hebben een Veni-beurs gekregen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Deze beurs, van in totaal 280.000 euro voor elke ontvanger, stelt de laureaten in staat om hun individuele onderzoeksconcepten in de loop van de komende drie jaar verder te ontwikkelen. Vandaag stellen we Delphine de Tavernier voor.

07 augustus 2023

European Research Council Proof-of-Concept subsidie voor de Delft Laminar Hump

Marios Kotsonis, hoogleraar aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft, heeft samen met zijn team een ERC Proof of Concept-beurs ontvangen voor DeLaH, de Delft Laminar Hump. DeLaH richt zich op de doorbraak van een passief, sterk en effectief ontwerp van laminaire stroming van vliegtuigvleugels.

03 augustus 2023

Zeventien Veniā€™s voor Delftse toponderzoekers

NWO heeft aan 188 veelbelovende onderzoekers uit de volle breedte van de wetenschap Veni-financiering van maximaal 280.000 euro toegewezen. In de domeinen Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW) en Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) worden zeventien wetenschappers van de TU Delft gehonoreerd. De laureaten kunnen daarmee in de komende drie jaar hun eigen onderzoekideeƫn verder ontwikkelen.

01 augustus 2023

IAWA-beurs 2023 voor ruimtevaartstudent Margot Winters

De International Aviation Womenā€™s Association (IAWA) reikt ieder jaar een beurs uit aan een vrouwelijke student van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Dit jaar gaat de beurs van 5.000 USD naar Masterstudent Space Flight, Margot Winters: "De IAWA beurs is een unieke kans voor mij om een netwerk op te bouwen van internationale vrouwelijke experts op het gebied van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek - een kans die ik met beide handen zal aangrijpen."

31 juli 2023

TU Delft zet in op maanverkenning met Moonshot-programma

Het Delft Space Institute richt zijn blik op maanverkenning en investeert 200.000 euro in het Moonshot-programma; een initiatief dat wetenschappelijke en technologische oplossingen stimuleert voor missies naar de maan. Onderzoekers en studenten van diverse faculteiten slaan de handen ineen om gezamenlijk te werken aan dit project.

17 juli 2023

Vliegende robots onderzoeken biodiversiteit en klimaat in tropisch regenwoud

In het broeierige en vochtige tropische regenwoud floreert een levendig ecosysteem. Paradijsvogels, apen, vleermuizen en insecten bewegen door het bladerdak, met allemaal hun eigen kenmerkende geluiden. Maar dan arriveert er een nieuwkomer: een kleine quadcopter drone zweeft door het gebladerte, op zoek naar een tak om op te landen.

13 juli 2023

Nationale Wetenschapsagenda honoreert consortium HybridLabs

NWO heeft bekend gemaakt dat negentien consortia financiering ontvangen binnen het programma van de Nationale Wetenschapsagenda: Onderzoek op Routes door Consortia (NWA-ORC). Een daarvan is HybridLabs gecoƶrdineerd door prof.dr.ir. Axelle VirƩ, hoogleraar Floating Wind Energy aan de TU Delft.

13 juli 2023

TU Delft deelnemer in EU-project zelfhelende batterijen

Onderzoekers Sergio Turteltaub en Santiago Garcia Espallargas van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek nemen deel aan het nieuwe EU-project HEALING BAT dat onderzoek doet naar zelfhelende batterijen, onder meer voor de luchtvaart- en ruimtevaartsector.

02 juli 2023

Financiering NWO Open Technologieprogramma voor John-Alan Pascoe

Op 29 juni maakte het bestuur van NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen bekend dat het financiering toekent aan zeven onderzoeksprojecten via het Open Technologieprogramma. Een van die projecten is ā€˜ Damage Tolerance of Cold Spray Additive Repairsā€™ (CSAR) van dr.ir. John-Alan Pascoe.

20 juni 2023

Decaan Henri Werij is een van de vijf winnaars van de Clean Aviation High Five Awards

Henri Werij, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, is een van de vijf winnaars van de Clean Aviation High Five Awards. Dit maakte het onderzoeks- en innovatieprogramma Clean Aviation Joint Undertaking op 20 juni 2023 bekend tijdens een ceremonie op de Paris Air Show.