07 december 2023

Emeritus hoogleraar en oud-decaan prof.dr.ir. Jan van Ingen overleden

Op woensdag 6 december 2023 is op 91-jarige leeftijd emeritus hoogleraar en oud-decaan van de faculteit prof.dr.ir. Jan van Ingen overleden. In 1952 werd Van Ingen aangesteld als student-assistent bij de toen nieuwe lage-snelheidstunnel. Het opzetten van het onderzoekwerk in deze tunnel beschouwde hij als zijn belangrijkste pionierswerk.

07 december 2023

NWO Open Technologie Programma financiering voor Rudolf Saathof

Rudolf Saathof heeft financiering toegekend gekregen van NWO in het kader van het Open Technologie Programma voor zijn onderzoeksvoorstel DAILSCOM, dat tot doel heeft om een geografische kaart te maken die de kwaliteit van laser-satellietcommunicatiekanalen beschrijft.

30 november 2023

Van poeder tot product: nieuw TU Delft lab omvat gehele 3D-printproces

Ontwikkelingen binnen de ruimtevaart en de energietransitie vragen om materialen die voldoen aan steeds hogere eisen. Denk aan extreem hoge druk of temperaturen. In het Materials for Additive Manufacturing lab van de TU Delft kunnen onderzoekers nu nieuwe materialen verkennen en verwerken tot producten en componenten voor dit soort extreme omstandigheden. Dit unieke lab werd op 30 november geopend.

30 november 2023

Onderzoekers pleiten voor gidsrol Nederland in wereldwijde methaanmonitoring

Op de COP28 in Dubai willen landen nieuwe afspraken maken om emissies terug te dringen. Daarvoor is het nodig om de bronnen te identificeren. Nederland heeft veel ervaring met satellieten die methaanuitstoot monitoren. Onderzoekers van SRON, KNMI, TNO en TU Delft zien met hun huidige ruimte-instrument TROPOMI enorme methaanpluimen boven vuilnisbelten en fossiele brandstofwinning.

28 november 2023

BlueSky-community viert 10-jarig bestaan met symposium en workshop

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de BlueSky-community organiseerden Jacco Hoekstra, hoogleraar Communication, Navigation en Air Traffic Management, en universitair docent Joost Ellerbroek op 8 en 9 november een workshop in Wassenaar. In tien jaar tijd is het netwerk gegroeid van een lokaal initiatief tot een wereldwijde ‘Wikipedia van luchtverkeersimulaties’.

23 november 2023

Irene Dedoussi co-auteur in Science paper: "Sterfterisico van elektriciteitsopwekking uit steenkool in de Verenigde Staten"

Irene Dedoussi, Universitair Hoofddocent Atmospheric Impacts of Aviation, is co-auteur van een artikel dat op 23 november 2023 is gepubliceerd in Science. In het artikel beschrijven onderzoekers van o.a. George Mason University in Virginia, de Harvard T.H. Chan School of Public Health, de Universiteit van Texas in Austin en de TU Delft het verband tussen de uitstoot van kolengestookte elektriciteitscentrales in de VS, de vervuiling die dat tot gevolg heeft in de atmosfeer en de effecten op de volksgezondheid.

14 november 2023

Delftse satelliet Delfi-C3 aan haar einde gekomen

Gisteravond, waarschijnlijk tussen 21.00 en 22.00 CET, is de nanosatelliet Delfi-C3 op 15 jarige leeftijd tot haar einde. De Delfi-C3, de eerste satelliet gebouwd door studenten, is verbrand in de dampkring. In 2006 werd de kleine satelliet gebouwd door wetenschappers van TU Delft, samen met een groep van zo’n 60 studenten. In 2008 werd deze gelanceerd vanuit India. Sindsdien heeft hij meer dan 85.000 rondjes rond de aarde gedraaid, goed voor ongeveer 3,7 miljard kilometer.

09 november 2023

Irene Dedoussi Fellow van de Netherlands Academy of Engineering

Universitair Hoofddocent Atmospheric Impacts of Aviation dr. Irene Dedoussi is gekozen tot Fellow van de Netherlands Academy of Engineering (NAE). Ze wordt hiermee lid van een ‘selecte groep vooraanstaande professionals die zich onderscheiden door hun uitmuntende prestaties in het engineeringdomein, de grote impact van hun werk, en hun inspirerend leiderschap in de context van de belangrijke maatschappelijke transities waarmee Nederland en de wereld worden geconfronteerd’. Op maandag 13 november vindt de officiële inauguratie plaats in Den Haag. De NAE gaat dan ook daadwerkelijk van start.

31 oktober 2023

NWO Open Technologie Programma financiering voor Daan Pool en Daniele Ragni

Daan Pool en Daniele Ragni hebben beiden financiering ontvangen van NWO in het kader van het Open Technologie Programma. Dr. Ragni ontving de financiering voor zijn onderzoeksvoorstel Ampere, dat tot doel heeft het geluid van vliegtuigen en windturbines te verminderen door het ontwikkelen van innovatieve doordringbare materialen. Dr. Pool ontving financiering voor het project FITS, dat gericht is op de ontwikkeling van nieuwe touch-screens die vingerbewegingen corrigeren en tactiele feedback gebruiken om aanraking te simuleren.

31 oktober 2023

Scheepvaart moet duurzamer: bieden hulpzeilen uitkomst?

Op 31 oktober 2023 lanceert TU Delft een nieuw onderzoeksprogramma naar de mogelijkheden van windhulpvoortstuwing bij vrachtschepen. Het doel is om het brandstofverbruik met 30% te verminderen.