02 juli 2023

Financiering NWO Open Technologieprogramma voor John-Alan Pascoe

Op 29 juni maakte het bestuur van NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen bekend dat het financiering toekent aan zeven onderzoeksprojecten via het Open Technologieprogramma. Een van die projecten is ‘ Damage Tolerance of Cold Spray Additive Repairs’ (CSAR) van dr.ir. John-Alan Pascoe.

20 juni 2023

Decaan Henri Werij is een van de vijf winnaars van de Clean Aviation High Five Awards

Henri Werij, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, is een van de vijf winnaars van de Clean Aviation High Five Awards. Dit maakte het onderzoeks- en innovatieprogramma Clean Aviation Joint Undertaking op 20 juni 2023 bekend tijdens een ceremonie op de Paris Air Show.

01 juni 2023

Financiering NWO Open Technologieprogramma voor Andrea Sciacchitano

Onderzoeker sportaerodynamica dr. Andrea Sciacchitano ontvangt financiering uit het NWO Open Technologieprogramma voor zijn onderzoeksproject ‘Flow for Gold: Quantitative flow visualisations to enhance sports performance’. NWO maakte de toekenningen vandaag bekend. In totaal financiert NWO zeven onderzoeksprojecten met in totaal 5,4 miljoen euro.

23 mei 2023

Axelle Viré benoemd tot hoogleraar ‘Floating Wind Energy’

Dr. Axelle Viré is benoemd tot hoogleraar ‘Floating Wind Energy’. In haar nieuwe positie zal Viré de activiteiten van de TU Delft op het gebied van drijvende windturbines helpen uitbreiden. Een essentieel gebied, volgens Viré, aangezien "ongeveer tachtig procent van de offshore windcapaciteit zich in waterdieptes bevindt die onbereikbaar zijn voor conventionele windturbines."

03 mei 2023

Future Mars Missions at the European Space Agency

It is an exciting time for space exploration as humans will soon move beyond low Earth orbit and return to the Moon for the first time in more than 50 years. In the next leap beyond the Moon, the European Space Agency plans an ambitious exploration strategy which will contribute to a huge international collaborative effort to see the first humans on Mars in the 2040s. This presentation will give you an overview of the work to be done to make this ambition a reality in the coming decade and beyond.

01 mei 2023

Financiering NWO Open Technologieprogramma voor windenergieonderzoek Wei Yu

Op 26 april heeft NWO bekend gemaakt dat het onderzoeksproject ‘Dynamic yAw Models fOr wiND turbine/farm design (DIAMOND) van windenergie-onderzoeker dr. Wei Yu bijna € 640.000 financiering zal ontvangen vanuit het Open Technologieprogramma. Yu is voornemens dynamische giermodellen te ontwikkelen om de zogverliezen van windturbines te beperken en zo de weg vrij te maken voor een duurzamere windenergie-industrie.

26 april 2023

AeroDelft and KLM Partner to Explore Hydrogen in Aviation

AeroDelft, a student team from Delft University of Technology, and KLM Royal Dutch Airlines have announced a partnership to explore hydrogen in aviation. The partnership will support AeroDelft’s Project Phoenix, focused on researching and developing new technologies that can reduce the aviation industry's environmental impact.

18 april 2023

Verbeterde dartpijl en Delfts onderzoek schot in de roos voor Nederlandse profdarters

Een dartpijl die minder gevoelig is voor fouten van de darter en daardoor bijna 50 procent preciezer is dan een conventionele dartpijl. Delftse onderzoekers hebben mogelijk een baanbrekende dartpijl ontwikkeld die de prestaties van topdarters aanzienlijk kan verbeteren.

14 april 2023

ESA's JUICE-missie op weg naar Jupiter

ESA's Jupiter Icy Moons Explorer (JUICE) is op vrijdag 14 april 2023 om 14.14 uur CEST met succes gelanceerd met de Ariana 5-raket vanaf Europa’s lanceerbasis Kourou in Frans Guyana. Aan boord is het PRIDE-experiment: Planetary Radio Interferometry and Doppler Experiment (PRIDE), geleid door het Joint Institute for VLBI ERIC (JIVE) en de Technische Universiteit Delft.

12 april 2023

TU Delft gaat samenwerken met Franse luchtvaartsector aan duurzame luchtvaart

In aanwezigheid van Minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en zijn Franse collega Sylvie Retailleau is op 12 april een aantal convenanten ondertekend dat de samenwerking tussen beide landen op wetenschappelijk gebied intensiveert. Een van de convenanten richt zich op de samenwerking van TU Delft met Franse universiteiten en bedrijven. Voor TU Delft een belangrijke stap in het onderzoek naar het verduurzamen van de luchtvaart.